UPS en FedEx gaan pakketten die groter zijn dan 1 kubieke meter berekenen op basis van grootte in plaats van gewicht. De vervoerders hopen zo dat verzenders compactere pakketten gaan versturen, met minder lucht. De nieuwe berekenmethode wordt Dimensional Weight Pricing (DWP) genoemd.
Jarenlang werd enkel naar het gewicht van een pakket gekeken. Verzenders keken daarom niet naar de grootte van een pakket. Hierdoor werden er veel pakketten vervoerd die voornamelijk lucht bevatten. Met de nieuwe factuurmethode wordt dit de kop ingedrukt. Vervoerders kunnen hierdoor meer pakketten meenemen en dus meer geld verdienen met hetzelfde transport.
Wat houdt de nieuwe methode in?
Voor het berekenen van de prijs worden de hoogte-, lengte- en breedtematen van een pakket genomen. Daarna wordt het gedeeld door de zogenoemde DIM-factor, een constant nummer dat berekend wordt voor een kubieke meter ruimte. Ieder verzendbedrijf heeft zijn eigen DIM-factor. Die van UPS en FedEx is in de VS 166, terwijl die voor de internationale verzendingen 139 is. Hoe hoger de DIM-factor, des te lager is de uiteindelijke prijs.
Prijs = L x B x H / Dimfactor
Dit is echter niet bij alle pakketten van toepassing. Bij verzendingen die zwaarder zijn dan de DIM-berekening, wordt namelijk alsnog voor die prijs verzonden.
Goedkoper of duurder?
Het lijkt alsof vooral UPS en FedEx bij deze nieuwe maatregel gebaat zijn. Maar ook verzenders kunnen de nieuwe factuurmethode in hun voordelen laten uitvallen met de volgende trucs:
- Maak je pakket zo klein mogelijk. Zie het als een uitdaging om de DIM-prijs lager te maken dan de prijs per gewicht.
- Onderhandel over de DIM-factor. Bij grote bedrijven zal dit misschien niet mogelijk zijn, maar bij kleinere vervoerders zal dit wellicht mogelijk zijn als je meer vervoerd.
- Verzend geen producten die groot zijn en weinig wegen. Probeer je te richten op kleine, zware pakketten.
Wat denkt u, gaat deze manier van vervoeren het ook halen in Nederland?
Redactie LogistiekProfs