3D printen mag voor consumenten dan als een flop uit de bus zijn gekomen, de industrie kan er ontzettend goed gebruik van maken. Dit is de boodschap die Alexander Hermanss van Indicia mee wilde geven in zijn lezing tijdens de beurs Logistica.
De technologie rondom 3D printen is al decennia oud, maar de adoptie van het onderwerp blijft achter. Nadat het gegeven dat alles tegenwoordig uit een printer kan komen in 2013 opgepikt werd door de media, kreeg het 3D printen een enorme boost. “Tegenwoordig zijn we bijna weer terug bij af. Die acceptatie moet komen.”
Zelf is hij allang overtuigd. “Toen ik hierover hoorde, kon ik alleen maar in mogelijkheden denken. Schoenen, huizen, prototypes, auto’s, onderdelen om werk te verlichten: alles is mogelijk.” Als voorbeeld bij laatst genoemde geeft hij Opel, dat voor zijn medewerkers een kunststof houder voor hun duim liet printen. “Als je de hele dag dopjes aan moet drukken, kan je daar medische klachten aan overhouden. Door middel van deze duim worden die verminderd.”
Wetgeving
De acceptatie lijkt bij sommige bedrijven op te komen, maar wordt volgens Hermanss onder andere tegengehouden door wetgeving. “Als alles te printen is, wie houdt er dan auteursrecht? En wie draagt er verantwoordelijkheid dat er een ongeluk gebeurt, met bijvoorbeeld een geprinte automotor?” Ook andere juridische valkuilen dreigen. “Als je een auto print, mag je daar dan van de RDW de weg op?”
Er wordt in de branche druk gediscussieerd over dit vraagstuk, maar Hermanss is stelling in zijn antwoord: “Data moet van iedereen zijn. Over zaken die je zelf digitaliseert bestaat geen auteursrecht.”
Bottleneck voor de logistiek
De acceptatie van 3D printen vraagt volgens Hermanss om een nieuwe state of mind. “We denken nu vooral nog in massa-productie, maar we moeten straks goed gaan kijken waar 3D printen een zinvolle aanvulling zou zijn.” Zodra iedereen inziet dat de mogelijkheden enorm zijn, zal de acceptatie volgens Hermanss snel komen in de industrie. “Al betekent dat voor de logistiek wellicht nogal een terugslag: zodra losse onderdelen niet meer geleverd hoeven te worden maar rechtstreeks geprint kunnen worden, hoeven er minder vrachtwagen te rijden. Een goed ding voor het milieu, maar dat kan een bottleneck worden voor de logistieke sector.”
Redactie LogistiekProfs