Bouwen we in de toekomst wolkenkrabbermagazijnen om het gebrek aan opslagruimte te compenseren? Als het aan Colliers International ligt wel. Het vastgoedbedrijf publiceerde een rapport met zes opvallende voorspellingen voor de logistiek en retail.
Volgens het rapport European Retail & Logistics Insights: From Sheds to Shelves kopen consumenten steeds vaker online, waardoor er een groeiende vraag ontstaat naar moderne opslagruimte. Die ruimte is er volgens Colliers International niet in Europa. Daarom zullen magazijnen met meerdere verdiepingen, diepwaterhavens en zogenaamde showrooms gemeengoed worden in de logistiek. Voor de komende jaren worden de volgende ontwikkelingen verwacht:
1. Gigantische magazijnen
Grondprijzen zitten behoorlijk in de lift. Vastgoedontwikkelaars bouwen daarom in de hoogte, zodat zij zo min mogelijk grond hoeven aan te schaffen. ProLogis Parc Narita III is hiervan een voorbeeld. Deze gigantische (61.400 m2) industriële faciliteit in Japan heeft maar liefst zeven verdiepingen. Binnenkort dergelijke wolkenkrabbermagazijnen mogelijk ook in Europa uit de grond worden gestampt.
2. Diepwaterhavens
Containerschepen worden alsmaar groter. Een gemiddeld containerschip kan tegenwoordig meer dan 25 keer zoveel vracht vervoeren als in 1970. Voor sommige havens is dat een probleem, omdat zij de capaciteit niet hebben om deze schepen te ontvangen. Om de handel te faciliteren zijn diepwaterhavens onontkoombaar.
3. Andere levermethodes
E-commerce vraagt om een andere manier van bezorgen. De last mile is voor veel partijen nog een uitdaging. Hoe zorg je dat een pakket zo efficiënt mogelijk bij de eindklant komt? Er wordt veel over drones gesproken, maar de vraag is of drones echt ons luchtruim gaan overnemen. In steden wordt al veel gebruik gemaakt van bezorgfietsen of particuliere bezorgers. Om vervuiling tegen te gaan worden elektrische auto’s ook steeds vaker ingezet.
4. Metamorfose voor de winkelstraat
Fysieke winkels hebben het zwaar te verduren. Steeds meer winkelstraten kampen met leegstand. Colliers International verwacht dat de zwaarst getroffen winkelstraten in de toekomst zullen verdwijnen. De leegstaande winkels in regionale en lokale winkelcentra bieden kansen voor horeca, uitgaansgelegenheid, postagentschappen en collectieve werkruimtes.
5. Opkomst showrooming
Showrooming, het fenomeen waarbij klanten in een winkel een product bekijken om het vervolgens online te kopen, is voor veel retailers aanleiding geweest om hun verkoopruimtes te verkleinen, online aan de slag te gaan en in te zetten op goedkope opslagruimtes. Vanuit deze ruimtes kan direct aan de klant geleverd worden. Dit betekent niet dat echte winkels helemaal naar de achtergrond te verdwijnen. Slimme retailers zullen technologie, zoals 3D printen en augmented reality, in hun winkels inzetten en daarmee consumenten naar de winkelstraat lokken.
6. Digitale stedeling
In veel landen zal de komende twee decennia een meerderheid van de consumenten in steden wonen en zeer digitaal georiënteerd zijn. Dit heeft de nodige gevolgen voor de retailsector. In Europa vormen digitale stedelingen vaak al een meerderheid, maar in China en India verwacht Colliers een flinke groei op dit gebied. Bestaande retailers kunnen in deze landen profiteren van deze groeiende doelgroep.
Redactie LogistiekProfs