Het afgelopen jaar zijn er maar liefst 8000 nieuwe
Nederlandse webshops geopend. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS). Tussen 2007 en 2015 verzesvoudigde het aantal
webshops in Nederland. Begin 2007 telden we 5000 webshops. In 2015 waren dat er
bijna 30.000.
De webshops leggen zich vooral toe op de verkoop
van kleding. Een kwart van de webwinkels richt zich op de verkoop hiervan. Met de fysieke detailhandel gaat het veel minder hard. In de non-foodsector liep het aantal winkels terug van 80.000 winkels in 2010 tot 74.000 winkels in 2015.
Groot verschil tussen online en offline
Ook qua omzet is er een groot verschil te zien
tussen online en offline. Webwinkels boekten in de eerste 11 maanden van 2015
bijna 17 procent meer omzet dan een jaar eerder. Voor de totale detailhandel,
online en offline winkels, lag dit groeipercentage op slechts 1 procent.
Omnichannel boert goed
Vooral bedrijven die online verkopen én een fysieke winkel exploiteren, deden het
goed in 2015. Zij zagen hun omzet in de eerste 11 maanden van 2015 met bijna
een kwart stijgen.
Redactie LogistiekProfs