Albert Heijn opent nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Logistiekprofs op 12 augustus 2024 | 2 minuten leestijd

Albert Heijn ziet de vraag naar online boodschappen sterk toenemen en heeft daarom in Zwolle een tweede gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) geopend. Hiermee staat de teller op negen HSC’s in totaal en wordt de capaciteit voor online bestellingen in Noordoost Nederland aanzienlijk vergroot. Ook investeert de supermarktketen volop in duurzaam bezorgen en slimme energieoplossingen.

‘’Als leider in de markt van online boodschappen kijken we continu hoe we door het gebruik van de nieuwste technologieën slimmer en efficiënter kunnen werken om zo aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. Het is dan ook geweldig dat we met ons nieuwe gemechaniseerde Home Shop Center in Zwolle nog meer klanten in Noordoost Nederland op een duurzame manier van boodschappen kunnen voorzien. En natuurlijk spelen onze nieuwe collega’s een cruciale rol in het verzorgen van de boodschappen voor onze klanten”, aldus Marit van Egmond, CEO bij Albert Heijn.

Nieuw gemechaniseerd HSC

Het aantal online bestellingen bij Albert Heijn is in vijf jaar verdrievoudigd. Om de groei van online bestellingen mogelijk te maken opent Albert Heijn – in navolging van het HSC in Barendrecht – een gemechaniseerd HSC in Zwolle. Met dit nieuwe HSC kunnen per week maar liefst 55.000 extra bestellingen verwerkt worden. Het HSC in Zwolle is een volledig gasloos gebouw heeft verschillende duurzame energieoplossingen, zoals zonnepanelen op het dak, een energiezuinige koelcel, energiezuinige ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren.

Duurzame belevering

Vanuit de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ wil Albert Heijn ook de bezorging van online boodschappen zo duurzaam mogelijk maken. Albert Heijn bezorgt de boodschappen zoveel mogelijk met elektrische bezorgbusjes. Daarnaast kiest inmiddels 55% van de klanten voor de Buurtroute, een duurzaam initiatief waarbij bezorgmomenten aan elkaar worden gekoppeld. Hierdoor rijden bezorgers kortere routes. Sinds de landelijke introductie afgelopen november is er met de Buurtroute samen met klanten 400.000 kilometers bespaard.

Ook kondigt Albert Heijn aan nieuwe gelpacks in gebruik te nemen om voor einde van het jaar het gebruik van droogijs helemaal te stoppen. Daarnaast start Albert Heijn een pilot voor de bezorging van koel- en diepvriesproducten zonder plastic tasjes waarmee ruim 600.000 kg plastic per jaar kan worden bespaard.

Gerelateerde artikelen