Hoe sneller de boodschappen in de winkels liggen, des te beter het is voor de Albert Heijn. Onder meer om die reden wil de supermarktketen de distributie verbeteren. In samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en twaalf regio’s wil Albert Heijn deelnemen aan het ITS-project voor intelligente transportsystemen.
Investeringskosten
Het ministerie en de regionale overheden hebben samen een flink bedrag vrijgemaakt om de distributie van bedrijven een impuls te geven. In totaal wordt er tot 2017 ruim 70 miljoen euro vrijgemaakt voor het ITS-project. Het voornaamste doel waarom het geld wordt geïnvesteerd is om (vracht)verkeer efficiënter te laten verlopen. Bedrijven lopen veel geld mis doordat vrachtwagens vaststaan in het verkeer.
Samenwerking en doorontwikkeling
Het project waaraan de supermarktketen gaat samenwerken is een onderdeel van het overkoepelende ITS project en is een doorontwikkeling van de Transport Control Tower, een neutraal platform gebouwd door verkeers- en logistieksoftware. Dat platform is bedoeld om op een eenduidige wijze beschikbare informatie te delen over vrachtwagens en hun bestuurders. De samenwerking met de overheid moet er voor zorgen dat er in de toekomst meer duidelijkheid komt over bijvoorbeeld wegwerkzaamheden en beschikbaarheid van laad- en losplaatsen.
Retail Control Tower
Het vorig jaar opgezette Retail Control Tower is daar onderdeel van en maakt gebruik van informatie van boordcomputers en planningsinformatie van de TMS oplossing. Albert Heijn laat weten veel mogelijkheden te zien in het nieuwe project. “De eigen logistieke begeleiding is met deze oplossing gedigitaliseerd met real-time informatie vanuit de vrachtauto’s, waarmee de medewerkers met onze Transport Control Tower de bevoorrading van onze Albert Heijn winkels vooraf en onderweg begeleiden, om deze zo efficiënt mogelijk en met de minste vertraging en lokale overlast te laten verlopen.”
Meer ontwikkelingen
De overheid is naast deze projecten ook bezig met het ontwikkelen van vrachtauto’s die zelfstandig rijden. Een bestuurder is wel aanwezig, maar hoeft zelf niet meer te rijden. Daarnaast moeten het delen van informatie over weggebruik ervoor zorgen dat er minder incidenten op de weg ontstaan. Zowel verkeersmanagement als andere weggebruikers kunnen profiteren van de gedeelde informatie en beter rekening houden met incidenten. Uiteindelijk moet dat een daling van 2,5 procent van het aantal incidenten opleveren.
Redactie LogistiekProfs