Amazon wil een steeds groter deel van de keten in eigen
handen houden. De etailgigant zou daarom een voormalig vliegveld van
DHL in gebruik hebben genomen. Op het vliegveld kunnen zo’n miljoen pakketten per dag worden
vervoerd. De landingsbanen zouden minstens geschikt zijn voor een Boeing 747.
Geruchten
Of Amazon daadwerkelijk aan de slag gaat met luchttransport,
is nog niet officieel bevestigd. Op het vliegveld is Ohio sinds september een
nog onbekend bedrijf gehuisvest. Dat onbekende bedrijf contracteerde in totaal
4 Boeing 767’s. Volgens de website Motherboard wijzen signalen erop dat Amazon
die onbekende partij is. Vervoerders als FedEx, UPS en DHL ontkennen allemaal dat zij het vliegveld in gebruik hebben genomen. Alleen Amazon wilde het bericht tegenover Motherboard noch ontkennen, noch bevestigen.
Niet uitbesteden aan derden
Tijdens het piekseizoen in december 2013 ondervond Amazon
problemen met het leveren van pakketten, door last minute bestellingen en
slechte weersomstandigen. Veel consumenten hadden hun bestelling daarom niet op
tijd voor de feestdagen binnen. Die fout lag volgens Amazon niet bij het
bedrijf zelf, maar bij externe leveranciers en verzendpartners als UPS.
Sindsdien lijkt het erop dat Amazon zo min mogelijk uit wil besteden aan derden.
Het zette in sommige steden al eigen trucks in en breidde haar poule van
chauffeurs uit tijdens piekmomenten.
Redactie LogistiekProfs