Het
Amerikaanse bedrijf Amazon gaat strategieën die het toepast in landen met
mindere logistieke infrastructuur, ook in andere landen inzetten. Als
voorbeeld gebruikt Amazon de manier waarop het bezorgt in India.
De
drukte in het verkeer en de mindere infrastructuur in het land hebben in het
verleden gezorgd voor hoofdbrekends, maar de inmiddels opgedane ervaring en
verkregen informatie zal nu worden ingezet om ook in andere
landen meer voet aan de grond te krijgen.
Een
motorfiets staat niet vast
Het
verkeer in India staat vaak volledig vast waardoor er grote vertragingen optreden bij het bezorgen van een order. Dat is uiteraard een probleem voor
alle pakketbezorgers. Amazon maakt zodoende in India gebruik van motorfietsen
die gemakkelijker door het drukke verkeer zigzaggen en zodoende wel op tijd een
order kunnen afleveren.
Wat
doet de concurrentie?
De
concurrenten van het Amerikaanse bedrijf worstelen veelal met dezelfde
problemen. Flipkart, een pakketbezorger die ook in India actief is, zet in
sommige gevallen zelfs voedselbezorgers in die de pakketten op hun hoofd dragen
en deze zo bezorgen. De 4.5000 tot 5.0000 zogeheten dabbawalas bezorgen in de
drukke straten van Mumbai dagelijks ongeveer 200.000 voedselpakketten en
verslaan veel andere koeriers als het neer komt op stiptheid.
Amazon
als marktplaats
Omdat
Amazon in India alleen als marktplaats van partners mag fungeren en zodoende
geen grote distributiecentra mag hebben, moesten er creatieve manieren komen om
pakketten op tijd te bezorgen. Het ophalen van de orders bij leveranciers en deze direct aan de
deur van de ontvanger afleveren, is daarbij zeer lucratief gebleken en is al een
succes in India. Deze manier van bezorgen spaart veel kosten uit en Amazone is
zich nu aan het beramen of het ook mogelijk is om deze Easy
Ship manier ook in te zetten in Engeland. Een distributiecentrum
wordt daarbij onnodig en zal logistieke bedrijven veel geld schelen.
Redactie LogistiekProfs