De Amerikaanse retailer Amazon heeft aangegeven te willen investeren in vrachtschepen. Dit doet het bedrijf naast de investeringen die het al heeft gedaan in het bezorgen van pakketten via luchtvaart en vrachtverkeer. De Chinese dochter van Amazone zou worden ingezet voor de nieuwe investeringen omdat die tak in principe ook mag optreden voor derden.
Beijing Century Joyo Courier Service Co Ltd, het dochterbedrijf dat kortweg Amazon China en Amazon Global Logistics China wordt genoemd, beschikt inmiddels over een licentie om als intermediair op te treden voor vrachtvervoer over zee. Het bedrijf mag zelf geen vracht vervoeren, maar door de licentie is het gemakkelijker voor Amazone China om vracht te regelen. Dit kan voor Amazone zelf of voor derden.
De Amerikaanse tak van het bedrijf kan hier weer van profiteren doordat het verschepen van goederen van China naar de VS een stuk gemakkelijker wordt.
Investeren in vliegtuigen
Ook vrachtverkeer per vliegtuig heeft de interesse van Amazone. Het e-commercebedrijf is in onderhandeling met vliegtuigbouwer Boeing voor de levering van twintig 767-vliegtuigen. Amazon probeert op die manier meer controle te krijgen over vrachttransport via de lucht.
Steeds meer alternatieven
Omdat ook Amazone op de kosten moet letten en altijd op zoek is naar nieuwe manier om pakketten bij de klanten te krijgen, werd in 2015 al bekend dat particulieren voor Amazon werken. Door gebruik te maken van hun eigen auto, kunnen particulieren gemakkelijk optreden als pakketvervoerder. Die tak kreeg de naam Amazon Flex. De aflevertijd van pakketten wordt daardoor enorm verkort.
Redactie LogistiekProfs