Het aantal webwinkels is de laatste jaren aanzienlijk gegroeid. Toch hebben bedrijven veel moeite met het behouden van het tempo. Door de grote concurrentie en de lage conversie van veel websites blijft groei voor veel webwinkeliers achter. Een Amerikaans rapport, SORO 2016 Key Metrics, Business Objectives and Mobile, maakte deze trend in e-commerce onlangs duidelijk.
Een groot aantal Amerikaanse retailers deed mee aan het onderzoek en zeventien procent van hen gaf aan nauwelijks een groei te hebben gerealiseerd. In vergelijking met 2015 is dat een verschil van 14 procentpunten. Als voornaamste reden gaven deze retailers op dat de concurrentie moordend is. In totaal gaat het om 800.000 online winkels die zich op de Amerikaanse markt begeven.
Winst inleveren
Retailers moesten flink inleveren op de winst omdat zij vaak de verzendkosten niet konden doorbereken of flinke kortingen gaven om de aandacht van consumenten te trekken. Hierbij is wederom de concurrentie een groot obstakel. Vooral tijdens de feestdagen werd er aanzienlijk ingeleverd door de online retailers.
Verschuiving naar mobiel
Consumenten bestelden afgelopen jaar meer via hun smartphone. 17 procent van alle aankopen werd gedaan via de mobiele telefoon. Tablets werden in 14 procent van de gevallen gebruikt. Een jaar eerder werden smartphone in slechts 12 procent van de bestelling gebruikt.
Groeien is lastig
Ondanks dat het relatief eenvoudig is om een online winkel te beginnen, is het lastig om deze te onderhouden vanwege de geringe groei. Daarnaast zijn de IT- en fulfillmentkosten fors gestegen. Een trend in het online winkelen is de mobiele app. Zeventien procent van alle bestellingen wordt gedaan via de mobiele telefoon. Een aanzienlijke stijging ten opzichte van een jaar eerder toen dat slechts 12 procent was. Desondanks hebben nog lang niet alle retailers een mobiele app.
Redactie LogistiekProfs