Na transportkosten is de beschikbaarheid van arbeid de belangrijkste factor bij de keuze van een vestigingsplaats. Dat blijkt uit onderzoek van Stec Groep, dat de cijfers presenteerde tijdens het goedbezochte congres Logistiek Vastgoed 2016. De verwachting is dat de arbeidsmarkt de komende jaren nog belangrijker wordt. “In warehouses zullen we alleen maar meer handjes nodig hebben.”
Op de ranglijst van factoren die bepalend zijn voor de locatiekeuze, staat de beschikbaarheid van arbeid op twee en de kosten van arbeid op drie. Volgens Hub Ploem van Stec Groep, die onderzoek heeft gedaan onder tweehonderd logistiek dienstverleners en verladers, wordt de factor arbeid nog veel belangrijker. “Zorgwekkend is dat 75 procent van de ondervraagden zegt zijn keuzes te baseren op feitenkennis, maar dat tegelijkertijd 43 procent toegeeft die feiten onvoldoende te kennen. Bedrijven zullen dus echt in feitenkennis moeten investeren. De arbeidsmarkt is immers niet overal gelijk. Er zijn locaties waar goede arbeidskrachten beschikbaar zijn, maar ook locaties waar de arbeidsmarkt echt krap gaat worden.
Meer handjes nodig
Arthur van Dijk, voorzitter van Transport & Logistiek Nederland (TLN), maakt zich zorgen over de arbeidsmarkt. “In warehouses zullen we ondanks de robotisering alleen nog maar meer handjes nodig hebben. Als het goed is, gaan we daar immers alleen maar meer waarde toevoegen aan de goederen. Als je naar het transport op de weg kijkt, lijkt het alsof we terrein hebben verloren, maar feit is dat we op dit moment chauffeurs zoeken. Dat heeft te maken met de groei, die naar verwachting nog wel een tijdje doorgaat, maar ook met de vergrijzing. De komende jaren zullen we een grote uitstroom van arbeidskrachten zien”, stelt Van Dijk, die duidelijk merkt dat bedrijven zich zorgen maken over de arbeidsmarkt. “Als een Tesla hier een nieuwe vestiging opent, is de eerste vraag die ze stellen of ze ook over vijf of tien jaar nog voldoende arbeidskrachten kunnen krijgen.”
Dat de arbeidsmarkt een punt van zorg is, blijkt tijdens de paneldiscussie aan het eind van het congres. Met de stelling dat een tekort aan gekwalificeerd personeel een remmende factor wordt in de doorgroei van logistieke hotspots, verklaart een groot deel van het publiek zich eens. Robert Visser, wethouder van de gemeente Son en Breugel en bestuurlijk trekker van Werklocaties Metropoolregio Eindhoven, verwijst naar de gaming-industrie. “De afgelopen jaren zijn in deze sector nieuwe opleidingen opgestart die in totaal 700 talenten trekken terwijl er elk jaar maar 50 nodig zijn. Deze sector is erin geslaagd om het werk sexy te maken. Dat moeten we ook in de logistiek gaan doen.”
Zorgen om middenkader
Peter van der Maas, managing director van DSV Solutions, verwijst naar de groei van het aantal logistieke opleidingen. “Dat zijn er veel meer dan vroeger, maar misschien gaan al die talenten wel wat anders doen als ze klaar zijn met hun opleiding. Maar eerlijk gezegd maak ik me niet zoveel zorgen over de talenten uit het hogere segment. Als ik een logistiek engineer nodig heb of iemand die een tender kan beantwoorden, kan ik daarvoor ook iemand in Oost-Europa of India inschakelen. Ik maak me meer zorgen om het middenkader: de mensen die de operatie moeten leiden.
Marcel te Lindert – Journalist logistiek en supply chain management