Lodewijk Asscher gaat een stap verder in de strijd tegen schijnconstructies in de transportsector. Nu rijden er nog veel chauffeurs uit Oost-Europa rond voor zeer lage tarieven. De vicepremier heeft nu een wet ingediend die niet alleen werkgevers, maarook opdrachtgevers aansprakelijk stelt als zij zaken doen met een vervoersbedrijf dat te lage lonen betaalt.
De Wet Ketenaansprakelijkheid moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd, maar Asscher verwacht dat de wet waarschijnlijk deze zomer van kracht zal zijn. Vakbond FNV is tevreden over de nieuwe wetgeving en naam de vicepremier gisteren mee de vrachtwagen op. De vakbond behandelt jaarlijks veel zaken over het niet naleven van de cao en hoopt dat de wet preventief gaat werken. “We verwachten dat door deze wet de tarieven iets omhoog zullen gaan en de sector weer gezond wordt”, aldus Egon Groen, cao-onderhandelaar van FNV Transport en Logistiek.
Transportbedrijven ontvangen te lage tarieven
Officieel mogen bedrijven al gaan werknemers inhuren die onder het cao-loon werken. Toch weten veel werkgevers deze wet te omzeilen. Volgens FNV weigeren bedrijven nog altijd om chauffeurs tegen een normaal loon in te zetten, simpelweg omdat ook zij zeer lage tarieven betaald krijgen van opdrachtgevers. Door deze opdrachtgevers nu ook aansprakelijk te stellen, kunnen zij alsnog een naheffing ontvangen.
Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid