België gaat vanaf eind maart zelfrijdende vrachtwagens testen op een proeftraject. In Nederland wordt al een tijdje geëxperimenteerd met de voertuigen die automatisch rijden. De Belgen volgen het Nederlandse voorbeeld van het ‘platooning-principe’ waarbij de vrachtwagens in een colonne rijden van twee of drie trucks.
De test, die een week duurt, is een initiatief van Volvo Trucks België en zij zullen drie colonnes vormen van twee of drie trucks. Daarbij bepaalt de voorste vrachtwagen de snelheid en de beweging van de volgende trucks. Dit is mogelijk doordat de voertuigen door middel van gps, radar en wifi met elkaar in verbinding staan, middels ‘adaptive cruise control’. De vrachtwagens volgen elkaars gedrag en rijden zelfstandig, maar er is altijd een bestuurder aanwezig die, mocht dit nodig zijn, de controle kan overnemen.
Wetgeving
De test is bedoeld om de discussie over de wetgeving in het land op gang te brengen. Die is er momenteel nog niet. Ook willen de Belgen met eigen ogen zien hoe platooning werkt op de eigen snelweg. Een kolonne van autonoom rijdende vrachtwagens heeft zijn voordelen en is over het algemeen veiliger voor het verkeer. Dat bleek ook uit eerdere Europese tests. Dit komt onder meer doordat er een betere doorstroming op de weg ontstaat omdat de wegen beter worden gebruikt. Dat tevens beter is voor het milieu.
Hindernissen
Toch zijn er nog veel hindernissen. In België zijn er veel op- en afritten die vaak zeer kort zijn. Andere weggebruikers moeten ook wennen aan de zelfrijdende voertuigen. Vanwege deze, en andere redenen gaat er naar alle waarschijnlijkheid nog een aantal jaren overheen voordat de zelfrijdende auto’s daadwerkelijk de weg op mogen.
Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Zelfrijdende vrachtauto’s van Scania