Bestuurders uit de Benelux drukken transportondernemers op het hart om nu toch echt te gaan werken met een digitale vrachtbrief, het e-CMR. Papieren vrachtdocumenten, die nog veel worden gebruikt in de transportsector, gaan van hand tot hand en dragen dus bij aan de verspreiding van het coronavirus.
Binnen de Benelux worden jaarlijks zeventig miljoen vrachtbrieven (CMR’s) uitgegeven. Tot voor kort waren die alleen in papieren vorm toegestaan. In 2017 werd een proef gestart die het gebruik van digitale vrachtbrieven (e-CMR’s) voor nationaal en intra-Beneluxvervoer mogelijk maakt. Transporteurs kunnen hier ongelimiteerd gebruik van maken, onder de voorwaarde dat zij dat doen bij één van de dertien aangewezen e-CMR leveranciers.
De transportministers dringen er bij ondernemers op aan om deze mogelijkheid te benutten. Naast de reguliere voordelen op het gebied van administratie, draagt het bij tot de noodzakelijke social distancing om Covid-19 te bestrijden, aldus de Benelux Unie. ”Vooral op dit moment is het zaak de grenzen voor vitaal transport open te houden. Het versterkt inzetten van de Benelux digitale vrachtbrief kan zowel de controles aan de grens vereenvoudigen alsook het besmettingsgevaar drastisch verminderen.”