Binnenvaartschippers die zonder zendkastje varen die hun locatie bepaalt, krijgen daar vanaf 1 mei een boete voor. Het Automatic Identification System (AIS) is sinds 1 januari verplicht voor binnenvaartschepen, maar politie, Rijkswaterstaat en het havenbedrijf in Rotterdam gaan er pas vanaf volgende maand streng op controleren.
Voor zeeschepen is AIS al sinds 2003 verplicht, maar voor binnenvaartschepen en plezierboten vanaf 20 meter geldt de regel pas sinds dit jaar. Uit controles van politie, Rijkswaterstaat en het havenbedrijf blijkt dat veel boten hun apparatuur nog steeds niet op orde hebben. Daar moet vanaf mei snel verandering in komen.
Veiligheid en doorstroming op drukke vaarroutes
AIS is verplicht gesteld om de veiligheid en doorstroming op drukke vaarroutes te bevorderen. Het systeem geeft inzicht in de locatie, het scheepstype en de naam van een bepaald schip. Hierdoor krijgen andere schippers betere informatie over de locatie van andere vaartuigen. Eerder werd deze informatie via de marifoon gecommuniceerd. Communicatie via een marifoon kan echter zorgen voor spraakverwarring, waardoor fouten op de loer liggen.
Redactie LogistiekProfs