BMW verbetert onderdelenlogistiek met Inther

Logistiekprofs op 8 juli 2024 | 3 minuten leestijd

BMW heeft de opslag en distributie van reserveonderdelen verbeterd. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomische, op maat gemaakte orderpickstations heeft Inther Group een nieuw concept gerealiseerd, waardoor tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid is gegarandeerd.

BMW heeft de Duitse vestiging van Inther opdracht gegeven om een ​​totaalconcept te implementeren met een geautomatiseerd ASRS-magazijn voor kleine onderdelen, intelligente materiaalstromen en integratie van de nieuwste transporttechnologie. Het doel: optimalisatie en uitbreiding van het onderdelenmagazijn in Dingolfing om tegemoet te komen aan het groeiende ordervolume.

Het Nederlandse hoofdkantoor in Venray ondersteunde vooraf de uitgebreide analyse, het ontwerp en de systeemplanning, evenals de projectimplementatie in Dingolfing. Bovendien begeleidde het Heidelbergse advies- en planningsbedrijf io het project vanaf de aanbesteding en gunning tot aan de implementatie en uiteindelijke oplevering.

Shuttlemagazijn

Als hart van de logistieke faciliteit heeft Inther een nieuw, hoog geautomatiseerd shuttlemagazijn voor kleine onderdelen met vier gangpaden opgezet. Met multidiepe opslagplaatsen op twintig0 niveaus biedt het shuttlesysteem ruimte aan 80.000 bakken met reserveonderdelen.

“De shuttles zijn speciaal ontwikkeld voor de eisen van de huidige en toekomstige magazijnen voor kleine onderdelen”, legt Stefan Weisshap, CEO van Inther Group Duitsland, uit. “Het shuttlesysteem biedt een enorme capaciteit en hoge dichtheid, en de automatisering van bakkentransport versnelt de levering van goederen aan de picking werkstations.”

Orderpicking

Voor het orderpick- en verpakkingsproces zijn werkstations ingericht. Daarnaast zijn er in de goederenontvangstruimte drie werkplekken voor inslag van onderdelen geplaatst. Om het shuttlesysteem te koppelen met de in hoogte verstelbare werkstations, heeft Inther een intelligent, dynamisch conveyor-systeem geïmplementeerd.

“De gehele transporttechniek is ontwikkeld volgens een bypass-concept”, legt Weisshap uit. “Dit betekent dat het shuttlesysteem en alle stations elkaar kunnen gebruiken als dat nodig is, bijvoorbeeld om de bevoorrading sneller uit te voeren of om congestie of kortstondige componentstoringen op het systeem te voorkomen of te omzeilen.”

Aansturing door SAP

Ook sloot Inther de nieuwe geautomatiseerde opslag- en transporttechniek naadloos aan op de bestaande systeemtechniek. De transporttechnologie wordt gevisualiseerd met behulp van Zenon-software, die Inther heeft geconfigureerd om aan de bestaande eisen van BMW te voldoen. De verwerking van inkomende goederen, het verzamelen en verpakken, en de werkplekdialogen worden aangestuurd door SAP. Dit geldt ook voor het shuttlesysteem en het printen van documenten voor de verzenddozen en -containers.

Met de overeengekomen after-sales services voor ondersteuning en onderhoud van het systeem garandeert de Inther Group een langdurige, betrouwbare systeembeschikbaarheid. “Een krachtige automatiseringsoplossing die zorgt voor een snelle levering van reserveonderdelen met een enorme opslagcapaciteit, efficiënte processen en betrouwbare pickkwaliteit”, vat Weisshap, CEO van Inther Duitsland, samen.

Gerelateerde artikelen