Moederbedrijf Ahold geeft bol.com voorlopig de ruimte om te groeien zonder dat er winst wordt gemaakt. Dat zegt directeur Daniel Ropers tegen De Tijd. Als de etailer over twee jaar rendeert, dan is Ahold daarmee zeer tevreden. “Maar het zou ook een rationele overweging kunnen zijn om nog langer verlies te accepteren”, aldus Ropers.
Bol.com verkoopt 10 miljoen artikelen, heeft in Nederland zo’n 6 miljoen klanten en noteerde in 2015 een omzet van 900 miljoen euro. Toch boekt de online retailer vooralsnog geen winst. Toch zegt dat volgens Ropers weinig. “Het is voor buitenstaanders heel moeilijk om te oordelen of een internetbedrijf goed bezig is puur op basis van winst. Zalando maakt winst, is het daarom goed bezig? Moeilijk te zeggen. Winst zegt niets over wat er in zo’n bedrijf gebeurt. Wat als het economisch rationeel is om een tijd meer uit te geven dan wat je binnenkrijgt, omdat je daar op termijn de vruchten van plukt?”
Verdieping van het aanbod
De afgelopen jaren zette bol.com vooral in op verbreding van het aanbod. Om verdere groei te realiseren gaat de aandacht de komende periode vooral uit naar verdieping van het aanbod. Ook wordt er ingezet op het verbeteren van de ‘kwaliteit, informatie en service’. Die plannen vergen de komende jaren een flinke investering, maar Ropers, die sinds 2000 algemeen directeur bij de keten is, verwacht dat bol.com hier uiteindelijk dus de vruchten van kan plukken. “Wij willen heel veel, heel snel doen. Daarom zitten we goed bij Ahold, dat ons daarvoor de ruimte geeft”, zegt Ropers tegen De Tijd. “En reken maar dat de keten in de gaten houdt dat wat we doen op een dag ook rendeert.”
Redactie LogistiekProfs