De Belgische supermarkt Carrefour gaat de drive through afhaalpunten flink uitbreiden. De klanten moeten in de nabije toekomst bij alle 48 hypermarkten en 437 markets terecht kunnen en hun online bestelde producten kunnen ophalen. Dat gebeurt terwijl de klant wacht in de auto.
Carrefour begon in de zomer van 2013 met het drive through concept en heeft sindsdien het plan verder uitgewerkt. Momenteel kunnen de klanten terecht bij tien winkels. Het grootste struikblok waar de retailer mee te maken had, was het gebrek aan ruimte op de parkeerplaatsen waardoor uitbreiden in veel gevallen niet mogelijk was. Een nieuwe versie moet dit probleem oplossen. De vernieuwde drive throughs hebben maximaal twee parkeerplaatsen. In een persbericht legt Carrefour de verandering uit: “De nieuwe infrastructuur is veel sneller en eenvoudiger te installeren. Bovendien moet men geen vergunningsaanvraag meer indienen bij de gemeente. Het enige wat moet gebeuren, is één of meerdere parkeerplaatsen schilderen. Vervolgens moet men alleen nog koelkasten en diepvriezers plaatsen waarin de bestellingen bewaard worden.”
Hoe werkt het?
De klanten parkeren in de nieuwe versie op een roze plek en geeft door middel van een app aan dat hij of zij gearriveerd is. Een medewerker komt de bestelde pakketten bij de auto afleveren tot aan de kofferbak waarnaar de klant snel weer, na betaald te hebben, kan vertrekken.
Albert Heijn volgt
Ook Albert Heijn is inmiddels in de markt gestapt. De supermarktketen beschikt momenteel over zes Pick Up Points in België. Hier kunnen klanten hun op internet gestelde producten ophalen en ter plaatsen betalen.
Redactie LogistiekProfs