Nederland moet oppassen dat het de concurrentiepositie als doorvoerland niet gaat verliezen. Ons land staat onder hoge druk omdat de kosten om producten door te voeren soms meer dan 70 procent duurder uitvallen dan bij de buurlanden. De importtarieven die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) berekenen kunnen zorgen voor grote problemen. Dat maken EVO, TLN, exportvereniging Fenedex, Fenex, ACN, Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs en AIP bekend.
Bedrijven luiden de noodklok
Als bedrijven een beter tarief kunnen krijgen in een ander naar bijliggend doorvoerland kan dit leiden tot het verlies van banen. De hoge tarieven zet de positie van Nederland zwaar onder druk en verschillende organisatie hebben inmiddels de noodklok geluid. Zij zijn bang dat Nederland zichzelf volledig uit de markt prijst nadat Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken opnieuw de tarieven wil verhogen.
Nederland stuk duurder
Eerder dit jaar is door het kabinet onderzoek gedaan naar de positie van Nederland ten opzichte van haar concurrenten door te kijken naar de toezicht – en inspectielasten en uit het onderzoek bleek dat reguliere importcontroles in Nederland tussen de 45 tot 72 procent duurder zijn dan onze naaste concurrenten. Een motie, die Dijksma opriep de tarieven niet verder te verhogen, moest er voor zorgen dat de problemen niet groter werden en de negatieve effecten verder te onderzoeken. De Staatssecretaris heeft deze aanbevelingen in de wind gegooid en stuurde kort geleden een brief naar de Tweede Kamer waarin zij een verdere verhoging van de tarieven voor de importcontroles aankondigt.
Den Haag ziet het anders
Volgens het kabinet zullen de lage logistieke kosten in Nederland er voor zorgen dat de klanten niet massaal weglopen en Nederland nog steeds zullen gebruiken als doorvoerland. De logistieke- en transportbedrijven zien dat echter totaal anders en vernamen in de afgelopen tijd al meerdere bedrijven overstappen naar de haven van onder meer Antwerpen. Organisaties vanuit het bedrijfsleven zijn daarom nog steeds verontrust en stellen dat een nieuwe verhoging van de tarieven de concurrentiepositie en het aantal banen verder onder druk zetten.
Redactie LogistiekProfs