“Ontwikkel future-proof buildings die onder meer zijn voorbereid op onbemande vrachtauto’s en robots.” Dit was één van de adviezen waarmee Sven Bertens, head of research van Jones Lang LaSalle, zijn presentatie tijdens het congres Logistiek Vastgoed 2016 afsloot. Hoe zou een future-proof warehouse eruit kunnen zien?
Eerlijk gezegd kan ik me nog niet veel voorstellen bij een warehouse dat is voorbereid op onbemande vrachtauto’s en robots. Dat op termijn onbemande vrachtauto’s goederen komen laden of lossen, staat wat mij betreft vast. Dat robots meer en meer werkzaamheden van warehousemedewerkers zullen overnemen, lijkt mij ook slechts een kwestie van tijd. Maar hebben die onbemande vrachtauto’s meer manoeuvreerruimte nodig of moeten we de vloer verstevigen voor al die robots? Ik zou het niet weten. Niettemin zijn er wel degelijk enkele zaken die in de bouw van nieuwe warehouses en distributiecentra moeten worden meegenomen. Een aantal ideeën:
1. Powerwalls
Een duurzaam pand lijkt vandaag de dag bijna vanzelfsprekend. Wordt er überhaupt nog een logistiek pand opgeleverd zonder BREEAM-certificaat? Een energiezuinig of energieneutraal nieuwbouwpand is alleen al vanwege de veel lagere exploitatiekosten vaak interessanter dan een bestaand pand. Toch zijn ook op dit punt nog stappen te maken. Denk aan grote batterijen waarmee de energie van de zonnepanelen op het dak tijdelijk kan worden opgeslagen om ’s nachts de tractiebatterijen van hef- en magazijntrucks op te laden. Powerwalls, noemt Tesla ze. Ze schijnen in enkele distributiecentra al te staan in de vorm van grote stationaire batterijen.
2. Demontabel
Arthur van Dijk, voorzitter van TLN, stipte het tijdens het congres nog eens aan. Welk bedrijf kan vandaag de dag nog vijf of tien jaar vooruit kijken? Houd daarmee dus rekening bij de bouw van een warehouse of distributiecentrum en bouw de nodige flexibiliteit in. In de buurt van Schiphol verrijst zelfs een circulair bedrijventerrein waarop gebouwen komen te staan die volledig demontabel zijn. Jeanet van Antwerpen van SADC vertelde zelfs dat boeren binnen twee jaar weer graan moeten kunnen verbouwen als het bedrijventerrein wordt verlaten. Dat betekent onder meer dat er zo min mogelijk leidingen en kabels in de grond worden gelegd.
3. In de stad
Met name retailers overwegen steeds meer om kleine depots dichtbij of middenin steden te openen, onder meer om webshopklanten snel te kunnen bedienen. Bram Verhoeven van Prologis haalde tijdens het congres het voorbeeld aan van Amazon, dat zijn megadistributiecentrum in de buurt van New York wil verlaten om vijf kleinere warehouses dichterbij de stad te openen. Eén van de warehouses wordt zelfs ingericht op de vijfde verdieping van een kantoorpand midden in de stad. Dat lijkt logistiek gezien niet ideaal, maar biedt wel de mogelijkheid om consumenten in de omgeving binnen een uur of nog sneller te beleveren.
Ongetwijfeld bestaan er nog meer ideeën over future-proof warehouses. Wat is uw visie? Laat hieronder een reactie achter.