Enkele vrachtwagenchauffeurs hebben sinds maart 2016 in Frankrijk onterecht hoge boetes ontvangen bij tachograafcontroles. De software in de controlesystemen zou namelijk geen rekening houden met dubbelbemande vrachtwagenritten. Dat stelt de organisatie Transport in Nood
Chauffeurs moeten na 4,5 uur reistijd rust nemen en dit registeren in de tachograaf. Bij een dubbelmansrit voert de chauffeur zijn rusttijd (omdat de andere chauffeur achter het stuur zit) in als ‘beschikbaarheidstijd’. Volgens Transport in Nood werd dit in Frankrijk niet als pauze gezien, terwijl dat wel had gemoeten. Dit heeft bij enkele chauffeurs tot hoge boetes geleid.
De Europese Commissie heeft de kwestie besproken, waarbij een Franse afgevaardigde erkende dat het probleem bij de controlesoftware ligt. Controleurs zouden niet op de hoogte zijn geweest van de storing. Verladersorganisatie EVO adviseert chauffeurs van dubbelbemande ritten om – tot de storing is opgelost – alsnog de rusttijden te hanteren die gelden bij een enkele bemanning.
Redactie LogistiekProfs