Per 1 juli 2016 geldt ook in Frankrijk een minimumloon voor vrachtwagenchauffeurs. In navolging van Duitsland hoopt Frankrijk hiermee de concurrentie voor de transportsector eerlijker te maken.
Buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die in Frankrijk rijden en laden en lossen, zijn vaak stukken goedkoper dan Franse chauffeurs die het minimumloon van 9,67 euro ontvangen. Transportbedrijven zijn daarom geneigd buitenlandse chauffeurs in te zetten. Om dat te voorkomen moeten alle chauffeurs in Frankrijk per 1 juli in elk geval het minimumloon ontvangen. Dit geldt niet voor vrachtwagenchauffeurs die door het land rijden zonder te laden of lossen.
Transportbedrijven moeten kunnen aantonen dat zij hun chauffeur het minimumloon betalen. Bij controle moet de chauffeur ook in bezit zijn van zijn arbeidsovereenkomst. Daarnaast zijn bedrijven verplicht om een vertegenwoordiger in Frankrijk te hebben die de documenten bewaart tot anderhalf jaar na de verrichte werkzaamheden.
Redactie LogistiekProfs