Consumenten zien hun online bestelde pakket het liefst tot de voordeur geleverd worden. Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de VU in Amsterdam verwacht op korte termijn dat dit problemen in de markt gaat opleveren. Bezorgers treffen nu vaak niemand aan wanneer zij hun bestelling willen afleveren en dat kost onnodig geld. Volgens Ploos van Amstel komt er zodoende spoedig een einde aan de gratis bezorging van pakketjes, zo zegt hij tegen de Telegraaf.
Aan de krant laat de lector weten: “Een kwart van de bezorgers staat voor niets voor de deur omdat de bewoner niet thuis is. Dat is onhoudbaar.” Om de kosten te kunnen bedwingen komen pakketbezorger daarom op korte termijn met kosten voor het bezorgen van de pakketten. Zes jaar geleden, in 2010, werden er op jaarbasis 90 miljoen pakketjes bezorgd. Dat aantal groeide in 2014 tot 190 miljoen. Wanneer de trend van 8 procent groei per jaar doorzet, zal de bubbel barsten.
Einde gratis bezorging
De lector stelt dat de kosten nu nog voornamelijk wordt neergelegd bij de transporteur. Doordat de markt groeit, moeten de transporteurs noodgedwongen gaan samenwerken om de grote hoeveelheid pakketten te kunnen bezorgen. Zeker als de bezorging lastiger wordt en in een buitengebied moet worden bezorgd. De trend van de laatste maanden is bezorgingen in de avond of het weekend. Daardoor wordt de werkdruk bij de transporteurs hoger.
Tien bestelbusjes per uur
Eerder liet Ploos van Amstel aan de NOS al weten bezorgd te zijn over het aantal bestelbusjes in de Nederlandse binnensteden. In sommige straten rijden per uur tien a vijftien busjes omdat niet alleen consumenten pakketten laten bezorgen, maar ook bij winkels en in de horeca is het populair. “Sommige mensen krijgen wel vijf keer per dag iemand aan de deur. Al die verschillende bestelbusjes, dat kost handenvol geld,” legt Ploos van Amstel uit.
Redactie LogistiekProfs