De
concurrentiepositie voor havens in Midden-Europa wordt verder onder druk gezet
door Chinese investeringen in havens in Zuid-Europa. Topman Eddy Bruyninckx van
de Antwerpse haven pleit daarom voor een betere samenwerking tussen Antwerpen en
Rotterdam om de concurrentie beter aan te kunnen gaan, laat de topman weten aan
het Financiële Dagblad.
Volgens Bruyninckx zou een offensief van de twee grootste havens
noodzakelijk zijn. Zo zou er gezamenlijke overslagpunten moeten komen voor het
vervoeren van goederen naar Centraal- en Oost-Europa. Landen zoals Polen,
Tsjechië of Hongarije hebben volgens de topman de toekomst en kan er een grote
slag worden geslagen als het vervoer naar deze landen beter wordt geregeld. Het
creëren van massa is daarbij de sleutel. Door slimmer te vervoeren wordt er meer
massa vervoerd en kunnen kosten worden bespaard.
Subsidie
werkt tegen
Havens in het zuiden van Europa krijgen momenteel nog veel
subsidie om de logistiek een inpuls te geven. Volgens de topman moeten de havens
aan Brussel duidelijk maken dat de subsidie die de Zuid-Europese havens
ontvangen niet altijd goed is voor de onderlinge concurrentie in Europa. Het zou averechts werken voor de havens in Midden-Europa.
Hub in
Duisburg
Een samenwerking tussen de twee havens zou zich kunnen vormen in
een gezamenlijk hub in Duisburg. Enkele jaren geleden strandde een eerdere
poging om een gezamenlijke hub te creëren omdat Duitsland huiverig was. Toch
ziet Bruyninckx nog steeds de voordelen van een gezamenlijk hub in Duisburg. Aan
het FD laat hij weten: “als de gelegenheid zich weer voordoet, moeten we die
weer aangrijpen.”
Rotterdam
geïnteresseerd
Volgens Sjaak Poppe, woordvoerder van het Rotterdamse
Havenbedrijf, is een samenwerking met de Belgen een slimme zet. De woordvoerder
laat wel weten dat er momenteel nog geen concrete projecten lopen en Bruyninckx,
afgezien van zijn het interview met FD en gezamenlijk lobby’s in Brussels, nog
geen concrete plannen heeft geopperd.
Onlangs lieten Rotterdam en Amsterdam al weten meer te willen samenwerken.
Redactie LogistiekProfs