IKEA wilde zijn vingers jarenlang niet aan online verkoop branden, maar lijkt nu toch een inhaalslag te maken. De meubelgigant opent een aantal pick-up points waar klanten hun internetbestellingen kunnen ophalen. Het gaat om tien pick up-points in Duitsland, waar geen winkels aan verbonden zijn.
De consumenten die online hebben besteld, kunnen hun producten niet direct na het bestellen afhalen. Omdat er geen IKEA-filiaal aan grenst, moeten de goederen hier eerst naartoe worden gebracht. De pick-up points zijn een stuk kleiner van formaat dan de normale IKEA-filialen. In Ravensburg wordt er deze week een PuP geopend van 500 vierkante meter. IKEA heeft ook al een afhaalpunt in Leipzig. De komende jaren komen daar nog 8 PuPs bij. Ook in Engeland wil IKEA het concept introduceren. Daar werd in Norwich al een pick-up point geopend.
Lees ook: 4 logistieke lessen die we van IKEA kunnen leren
De boot gemist?
IKEA opende pas in 2013 de digitale deuren. Klanten kwamen nog altijd trouw naar de winkel toe, waardoor IKEA de noodzaak van een webwinkel niet zag. Begin 2015 gaf topman Peter Agnjefall toe dat IKEA rijkelijk te laat was met e-commerce. “We zijn zeker niet de eerste geweest die zich hebben aangepast op de verschuiving van de markt”, aldus Agnjefall in de New York Times. “Maar ons denken is hier inmiddels over veranderd.”
Redactie LogistiekProfs