Vandaag is het precies vijftig jaar geleden dat het eerste containerschip in de haven van Rotterdam arriveerde, met aan boord 226 containers. Vanochtend werd om 11 uur stilgestaan bij de gebeurtenis die plaatsvond in 1966.
Het is een belangrijk moment voor de haven, omdat vanaf 1966 rederij Sea-Land een wekelijkse containerdienst tussen New York en de West-Europese havens Rotterdam, Bremen en Grangemouth. Rotterdam werd dan ook de eerste aanloophaven van Europa. Tot 1966 werd er wereldwijd geen gebruik gemaakt van containers in standaard maten, zo schrijft Port of Rotterdam. Het proces van laden en lossen zag er daardoor heel anders uit. Havenarbeiders deden er soms weken over om een schip te laden en lossen. De Amerikaanse Malcolm McLean bedacht dat het veel efficiënter zou zijn als iedereen wereldwijd eenzelfde maat container zou gebruiken. Zo ontstond de container zoals we die nu kennen.
‘Uitvinding van de eeuw’
“De kracht van de container zit hem in de standaardisatie”, aldus haveneconoom Bart Kuipers. Volgens Kuipers is de container ‘de uitvinding van de eeuw’. “De gehele logistieke infrastructuur is afgestemd op deze standaard containers : zeeschepen, treinen, vrachtwagens en binnenvaartschepen. Deze stalen box leidde tot een gigantische productiviteitsverbetering in transport. Alles kon ineens een stuk goedkoper en sneller. Schepen lagen eerder wekenlang in de haven. Na de komst van de container werd dat nog maar een paar dagen.”
Whisky kon niet per schip worden vervoerd
Leuk feitje: voor de komst van de container was het niet mogelijk om whisky per schip te vervoeren. De havenarbeiders waren namelijk geneigd de lading zelf op te drinken. “Door de komst van de container konden de havenarbeiders niet meer zomaar bij de whisky komen”, legt Kuipers uit.
Port of Rotterdam maakte onderstaande infographic over containervaart.
Redactie LogistiekProfs