Vrachtwagenchauffeurs kregen in Nederland een vroeg kerstcadeau. Inhalen op een spitsstrook is voortaan namelijk toegestaan op 19 van 22 spitsstroken op de Nederlandse snelwegen. Het inhaalverbod is vanaf 18 december 2015 opgeheven. De verkeersborden waarmee het inhaalverbod wordt aangegeven, worden verwijderd.
Het opheffen van het verbod is voornamelijk in het leven geroepen om colonne-vorming te voorkomen. Zodoende mogen vrachtwagens elkaar inhalen op snelwegen met drie of meer rijstroken. Het voorkomen van colonne-vorming zal positieve effecten hebben op de veiligheid op de weg. Daarnaast werkt het positief voor de doorstroming. Rijkswaterstaat gaat toezichthouden of het opheffen van het verbod het gewenste resultaat oplevert. Op die manier kan snel worden ingespeeld op verbeteringen.
Doorstroming verbeteren
In 2003 werd het verbod om in te halen ingevoerd. Destijds was de hoofdreden hetzelfde: doorstroming verbeteren. Doordat er in de afgelopen jaren meer wegen zijn verbreed naar drie rijstroken of meer. Daarnaast zijn er momenteel meer vrachtwagen op de weg dan een decennium geleden. Het inhaalverbod is zodoende opnieuw bekeken en op de meeste trajecten per 18 december opgeheven.
Veiligheid boven alles
Op 19 van de 22 rijstroken mogen vrachtwagens inhalen. Alleen op de A2 bij knooppunt Vonderen en op de A9 bij Badhoeverdorp (knooppunt Raasdorp). Voor verkeersveiligheid blijft het verbod gehandhaafd.
Redactie LogistiekProfs