Morgen wordt bekend of Eric Armstrang, Carin Hendriksen of Iwan te Winkel zich Logistiek Manager van het Jaar mag noemen. De afgelopen maanden hebben de juryleden de finalisten goed onder de loep genomen: hun bedrijven ontvingen bezoek van de jury en er werden 360 graden analyses van de kandidaten gemaakt. Is daar al een potentiële winnaar uitgerold? ‘Nee, de pitches op de finaledag zijn nog allesbepalend’, zegt juryvoorzitter Theo Heemskerk.
De vijfkoppige jury, bestaande uit Theo Heemskerk, Cosmas Hoefnagels, Annelies Leveling, Raymond Cools en René de Koster, bracht de afgelopen maanden twee keer een bezoek aan het bedrijf van de finalisten. “In eerste instantie bezochten we de 5 genomineerden”, legt Heemskerk uit. “Bij dit bezoek positioneren we alle kandidaten aan de hand van een matrix. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar leidinggevende capaciteiten, maar ook naar innovativiteit en complexiteit. Zo’n bezoek levert vragen op: Was het echt wel het eigen project van de betrokkene? Heeft hij het bedacht of is hij op een rijdende trein gesprongen? En zijn er meetbare verbeteringen? Het tweede bezoek aan de drie finalisten moet deze vragen beantwoorden en zorgen dat alle juryleden op hetzelfde niveau worden gebracht.”
Na zo’n intensief traject zou je misschien verwachten dat de juryleden al een persoonlijke voorkeur hebben. Toch zijn de pitches op 23 maart volgens Heemskerk minstens zo belangrijk als het voortraject, ook omdat deze voor draagvlak bij het publiek moeten zorgen. “Ik heb zelf nog geen voorkeur en wacht de presentaties af. Ik jureer al 11 jaar en nagenoeg elk jaar hebben we na de pitches nog gediscussieerd over wie er met de titel naar huis zou gaan. Een aantal jaren geleden hebben we zelfs nog eens een presentatie uitgesteld omdat we er echt niet uitkwamen.”
Tijdens de presentaties die morgen worden gehouden, letten de juryleden extra op het thema van dit jaar: de Logistiek als Game Changer. Welke finalist heeft de logistiek niet alleen als kostenverlager, maar ook als omzetvergroter ingezet? “Alle finalisten hebben de logistiek als Game Changer in weten te zetten, daarom zitten ze in de finale. Toch is het belangrijk dat dit tijdens de presentatie uit de verf komt. De finalist die dit het best over weet te brengen, maakt een goede kans.” Heemskerk meent dat het daarnaast belangrijk is dat de persoon het publiek enthousiast weet te maken. “De human factor voert bij deze verkiezing de boventoon. Het draait niet om het bedrijf waar de finalist werkt, maar om de finalist zelf. Hij of zij moet representatief zijn en de logistiek goed weten te verkopen. Dat is belangrijk, omdat de winnaar het komende jaar als ambassadeur van de logistiek optreedt.”
De verkiezing Logistiek Manager van het Jaar vindt op 23 maart plaats in de Jaarbeurs te Utrecht. Na een dagvullend programma wordt bekend wie het stokje overneemt van titelhouder Edwin Wenink. Wilt u hierbij zijn? U kunt zich hier voor het evenement inschrijven.