Nadat Black Friday al een goede knaller is voor bedrijven, is Singles’ Day een nieuw goudmijntje. De dag heeft qua omzet Black Friday, de dag na Thanksgiving waar winkels stunten met prijzen, al voorbijgestreefd qua omzet. De Chinese feestdag wordt jaarlijks wordt gevierd op 11 november, de elfde van de elfde, en de verwachtingen voor dit jaar zijn weer torenhoog.
Singles Day ‘vieren’
Singles’ Day, dat in het Chinees Guanggun Jie wordt genoemd, is een evenement waarbij, voornamelijk Chinese, vrijgezellen feesten organiseren en karaoke zingen. Sinds het Chinese e-commerce bedrijf Alibaba het heeft gebombardeerd tot een evenement waarbij de consument online de beste koopjes kan jagen, schiet de omzet door het dak. De bazen van Alibaba wrijven al in hun handen, maar de vele aankopen zorgen ook voor hoofdbrekens op logistiek gebied, want al deze pakketten moeten uiteraard goed en snel worden geleverd.
Grote aantallen
Naar schatting moeten er honderden miljoenen pakketten worden bezorgd en dit brengt problemen met zich mee die tot ver buiten China doorwerken. Doordat sinds 2014 ook niet-Chinese consumenten konden profiteren van de Singles Day-koopjes zijn bedrijven al volop bezig met het op orde brengen van hun voorraden zodat zij de bestellingen snel kunnen leveren. De sleutel tot succes is het voorspellen en analyseren van de wensen van de consumenten zodat op die manier snel kan worden geanticipeerd op de vraag. Alibaba loopt om deze reden ook voorop in de strijd als het gaat om het analyseren van big data.
Consument moet geduld hebben
De grote aantal orders zorgt ervoor dat de levertijd met enkele dagen wordt verlengd. Waar doorgaans twee à drie dagen wachten op je pakket gebruikelijk is, moeten de koopjesjagers nu rekening houden met vier à vijf dagen. Ondanks de maatregelen die Alibaba op voorhand treft, is het afhankelijk van anderen omdat het maar in beperkte mate beschikt over eigen infrastructuur en moet op die manier efficiënt samenwerken om alle vrijgezellen tevreden te houden.
Redactie LogistiekProfs