Maak van het voormalige Philipsterrein aan de A58 in Roosendaal geen logistieke locatie. Daarvoor pleiten logistieke ondernemers in de regio. De bedrijven willen dat er ruimte wordt gemaakt voor de maakindustrie, zodat de afhankelijkheid van China vermindert.
Op het oude Philipsterrein wil ontwikkelaar LCP een XXL-distributiecentrum van 112.000 vierkante meter bouwen: Campus A58. Omwonenden protesteerden de afgelopen jaren tegen de komst van het gebouw. LCP besloot daarop zelf de bouwvergunning in te trekken en in gesprek te gaan met bewoners. Eind 2019 werd er een nieuwe bouwvergunning verstrekt door de gemeente. Omwonenden dienden daarop massaal bezwaar in. Nu blijkt dat ook logistieke ondernemers in de regio niet zitten te wachten op een nieuw distributiecentrum.
Maakindustrie ‘mooie oplossing’
Tijdens een online vergadering met gemeenteraadsleden, Transport en Logistiek Nederland en het Sectorinstituut Transport en Logistiek stelde het Logistiek Platform Roosendaal dat een logistieke bestemming niet de voorkeur geniet. Er zou juist plaats gemaakt moeten worden voor bedrijven in de maakindustrie, schrijft BN de Stem.
Door de maakindustrie naar Nederland te halen, vermindert de afhankelijkheid van China en wordt het aantal logistieke bewegingen ingedamd. “Stel, er zouden wat maakindustrieën op zoek zijn naar een terrein, dat zou dan een mooie oplossing zijn”, aldus Sjel Wijngaards, voorzitter van het Logistiek Platform Roosendaal en directeur van Jan de Rijk Logistics.
Arbeidsmigranten nodig
De ondernemers benadrukten tevens dat er migrantenbeleid van de gemeente Roosendaal moet komen, zodat logistieke vacatures kunnen worden ingevuld. Wijngaards: “Linksom of rechtsom, we hebben arbeidsmigranten nodig. Bij bedrijven als DSV en Lidl gaan echt niet alleen Roosendalers werken.”
Afbeelding: Artist impression van het XXL-distributiecentrum op het voormalige Philipsterrein.