Een beurs is de uitgelezen kans om te peilen hoe het gaat met de logistieke sector. Zijn bedrijven weer aan het uitbreiden of houden ze de hand op de knip? Om daarachter te komen maakte redactie LogistiekProfs een rondgang langs enkele van de honderden exposanten op de Logistica. “We zien dat bedrijven weer bereid zijn om te investeren”, zegt de een. “Het voelt allemaal wat chiquer aan dit jaar”, zegt de ander.
Waar in hal 11 en half 12 op vrijdagmiddag nog volop wordt geborreld, is het in hal 10 betrekkelijk rustig op de stands. Dat was afgelopen week wel anders, zegt Dietmar Thielen van Parma Belijning-Nederland. Het is voor het bedrijf de eerste keer dat ze aanwezig zijn op de beurs. “Er zijn een aantal heel concrete leads uitgekomen, dus het was zeker de moeite waard”, aldus Thielen. “We richten ons op veiligheid, lean en een stukje efficiency Dat zijn onderwerpen die bedrijven interessant vinden. Zeker met lean is elk bedrijf wel bezig. Als ze het nog niet hebben toegepast, gaan ze het binnenkort wel doen.”
Veel leads
Haagh Protection bv staat dit jaar al voor de zevende keer op Logistica. “We staan op veel beurzen in binnen- en in buitenland, maar dit is toch wel de best bezochte beurs”, zegt Guus Haagh. Er zijn de afgelopen week veel leads uitgekomen. “We zagen heel veel bereidheid om te investeren ten opzichte van vorige edities.”
Informatiestand minder bezocht
In hal 11 bij fabrikant CAT Lift Trucks is het sentiment iets minder positief. “We hebben een informatiestand en presenteren dus geen specifiek product. Dan merk je wel dat er minder mensen langskomen.” Erik Engelmann van CAT Lift Trucks had al wel verwacht dat het niet erg druk bij de stand zou worden. “Wij zijn natuurlijk fabrikant en geen verkoper. Onze stand was puur bedoeld voor mensen die vragen hadden over onze trucks, maar die vragen waren er niet. Blijkbaar begreep iedereen het al wel, wat dan weer goed nieuws is.”
Chique apparaten
De Ter Horst Groep heeft deze week meerdere orders kunnen schrijven. Het bedrijf heeft meerdere divisies. Enerzijds houdt het zich bezig met metaaltechniek, anderzijds richt het zich op afvalinzameling, met name van accu’s en batterijen. “Metaaltechniek springt in het oog van bezoekers. Dat schaffen ze zo aan”, zegt Roy Bongers van de Ter Horst Groep. “Op het gebied van afvalinzameling en recycling hebben we al veel klanten. Daar komen weinig nieuwe klanten bij. Wel hebben we afgelopen week veel aan klantbehoud kunnen doen. Normaal doe je er weken over om iedereen te spreken, terwijl je ze nu in 4 dagen allemaal ziet.” Het is nu rustig op de stand van Bongers, maar op woensdag en donderdag was het behoorlijk druk. “Ik denk dat de bezoekersaantallen hetzelfde zijn als de vorige editie. Wel merkte ik dat de stands wat luxer waren. De apparaten zagen er wat chiquer uit.”
Redactie LogistiekProfs