Het gaat de goede kant op met het aantal chauffeurs dat inmiddels de bijscholing, die beter bekend staat als code 95, heeft afgerond. 95.000 chauffeurs hebben de extra scholing afgerond. Het totaal aantal bestuurders dat de bijscholing moet volgen wordt geschat tussen de 120.000 en 160.000. Een ruime meerderheid is zodoende voldaan aan de eis die is voortgekomen uit Europese richtlijnen. Doordat er veel uitzonderingsregels zijn over wie wel en niet de verplichte bijscholing moet volgens, hebben de rijvaardigheidsorganisatie geen exacte cijfers over hoeveel chauffeurs terug moeten naar de schoolbanken.
Procentuele stijging
Sinds het begin van 2014 is het aantal chauffeurs bijna verdrievoudigd. Hadden begin vorig jaar slechts 33.000 chauffeurs de bijscholing gedaan, nu is het aantal 95.000. Begin dit jaar stond de teller op 64.000.
Wat houdt de code in?
Code 95 is een verplichte nascholing voor beroepschauffeurs die door Brussel in 2009 in het leven is geroepen om de verkeersveiligheid te verhogen. Daarnaast bestaat de code om chauffeurs een beter imago te geven en milieubewuster te rijden. Zuiniger rijden is daarbij de insteek.
De nascholing kost de chauffeur bijna een volledige werkweek en moet elke vijf jaar worden gevolgd. Na het voltooien van de 35-urige cursus, waarvan zeven uur bestaat uit praktijklezen, krijgt de bestuurder ‘code 95’ op zijn of haar rijbewijs gedrukt. Op die manier kan de chauffeur aantonen vakbekwaam te zijn.
Problemen met opleiden
Dat nog niet alle chauffeurs de opleiding hebben gedaan, ligt niet altijd aan de chauffeurs zelf. Er zijn beperkte opleidingscapaciteiten door tekort aan praktijkdocenten is een probleem die er voor zorgt dat niet iedereen de verplichte nascholing heeft gevolgd, maar organisaties die betrokken zijn bij de nascholing zijn voorzichtig positief.
Redactie LogistiekProfs