In aanloop naar de Empack op 12 t/m 14 april in de Jaarbeurs interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van de beurs. Wat kunt u verwachten van hun presentaties? Deze aflevering Margreeth Pape van Thuiswinkel.org, sectororganisatie voor online retail.
Kunt u iets vertellen over uzelf?
Ik ben beleidsadviseur logistiek en duurzaamheid bij Thuiswinkel.org, de sectororganisatie voor de online retail. Als beleidsadviseur houd ik mij bezig met alle trends en ontwikkelingen op het gebied van logistiek en duurzaamheid. Ik behartig de belangen van webwinkels, breng de juiste mensen samen en initiaitieer diverse projecten. Dit alles met als doel om de ecommerce sector een stap verder te helpen. Verpakkingen zijn een belangrijk onderwerp voor zowel logistiek als duurzaamheid.
Wat doen jullie voor een verduurzaming van de e-commerce sector?
Als sectororganisatie helpen wij webwinkels om duurzaamheid te integreren in hun processen. Op het gebied van verpakkingen werken wij samen met diverse verpakkingsleveranciers om inzicht te krijgen in de nieuwste ontwikkelingen op duurzame verpakkingen, hebben we doelstellingen geformuleerd om de milieu impact van verzendmaterialen te reduceren en lanceren we binnenkort de resultaten van een onderzoek naar de best practices in duurzame verpakkingsmaterialen. Dit alles om webwinkels en stap verder te helpen naar de toepassing van duurzame verzendmaterialen.
Het is belangrijk dat iedere organisatie zijn verantwoordelijkheid neemt voor de milieu impact als gevolg van de bedrijfsvoering. De achterliggende motivatie om duurzaam te werken kan voor elke organisatie verschillend zijn. Natuurlijk zien we het liefst bedrijven vanuit verantwoordelijkheidsgevoel meewerken aan een duurzaam wordende keten, maar met duurzaamheid valt ook veel geld te verdienen.
Hoe bedoelt u dat?
Hier zijn verschillende oplossingen voor te geven. Optimalisatie van processen levert vaak niet alleen winst op voor het milieu, maar is ook commercieel interessant. Om verpakkingen als voorbeeld te nemen: er worden 250 miljoen pakketjes per jaar verzonden. Dat gaat vaak in plastic of in een kartonnen doos. Momenteel worden er nog veel pakketjes verzonden met loze ruimte in de verpakking.. Natuurlijk is dit schadelijk voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van een webwinkel. Wie een kleinere doos gebruikt, heeft minder materiaal nodig en kan meer doosjes kwijt in een busje, wat geld en tijd scheelt.
Daarbij moet ik wel zeggen dat dit een probleem is dat zich niet heel makkelijk laat oplossen. In het kader van verpakkingen is dit een van de meest heikele kwesties in de markt. Tegenwoordig kun je bijna alles online bestellen, en een bezem en een dvd laten zich nou eenmaal niet makkelijk samen verpakken. Het mooiste zou het zijn als er één generieke, betaalbare, doos van de gehele sector zou bestaan, maar die oplossing heb ik nog niet gevonden.
Wat kunnen mensen van uw presentatie op de Empack verwachten?
Wij hebben onderzoek laten doen naar de markt en hebben daaruit een overzicht willen maken van wat er speelt op het gebied van innovaties en ontwikkelingen. Ook zijn er een hoop nieuwe inzichten van verpakkingsmaterialen. Dit hebben wij allemaal in kaart laten brengen en de resultaten daarvan presenteren we op de Empack. Zo hebben wij de nieuwste inzichten en innovaties gebundeld, die we makkelijk kunnen delen met onze leden.
Ook proberen we mensen daarmee een tastbaar handvat te bieden voor wie een stap in de duurzame richting wil zetten. Wat is er noodzakelijk als je duurzamer wil werken en hoe doe je dat? Hoe start je dat en waar moet je allemaal op letten? Thuiswinkel.org heeft als doel om leden te helpen om verder te kijken. Door informatie te verschaffen over duurzame verpakkingen kunnen we webwinkels verder op weg helpen.
Wat doet Thuiswinkel.org nog meer voor de branche?
Wij hebben vier pijlers. Consumenten kennen ons vooral door ons Thuiswinkel Waarborg Keurmerk. Het keurmerk, dat een webwinkel alleen kan krijgen na het doorlopen van onze certificering, staat voor veilig en betrouwbaar online kopen Daarnaast doen we veel onderzoek naar de groei van e-commerce en de ontwikkelingen op het dit gebied voor de Nederlandse én internationale markt.
Met de E-academy slaan wij een brug tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. We merken dat er vaak achter de feiten aangelopen wordt en dat e-commerce nog niet verweven is in het lesprogramma. Dat proberen wij te verbeteren. Daarnaast doen wij aan belangenbehartiging, waarbij we de belangen van webwinkels vertegenwoordigen bij overheden en marktpartijen.
Benieuwd naar Margreeth’s en andere presentaties? Gratis registreren voor de Empack kan hier.