Nederland gaat een grote proef met truck platooning uitvoeren in de Rotterdamse haven. Bij truck platooning rijden meerdere vrachtwagens op minder dan een seconde afstand van elkaar waarbij de wagen zelfstandig rijden. Een chauffeur is wel aanwezig, maar hoeft zelf niet te rijden. Nederland organiseert de zogeheten EU Truck Platooning Challenge 2016 op 6 april in het kader van het komende voorzitterschap van de EU.
Door middel van het voorzitterschap wil Nederland enkele onderwerpen waaraan veel waarde wordt gehecht hoog op de agenda zetten. Intelligente transportsystemen (ITS) is een van die onderwerpen omdat onder meer de Nederlandse overheid veel voordelen ziet in deze manier van transport. In april is zodoende ITS het hoofdonderwerp van de informele Transportraad die in Amsterdam wordt gehouden. Autonoom rijden, waarbij de chauffeur niet zelf hoeft te rijden, en truck platooning dienen daarbij al voorbeelden van nieuwe initiatieven op het gebied van logistiek en transport.
Rotterdamse Challenge
De proef die Nederland in april wil organiseren is voornamelijk bedoeld om een betere samenwerking te stimuleren. Verschillende landen, waaronder Duitsland en Nederland, zijn al bezig met het houden van testen met autonoom rijdende vrachtwagens op de openbare weg. De test die volgend jaar wordt gehouden, moet het invoeren van deze manier van vervoeren versnellen.
Het ministerie infrastructuur en milieu laat op haar website weten wat de proef precies inhoudt: “De bedoeling is om de grote vrachtautofabrikanten vanuit hun hoofdvestiging over het hoofdwegennet naar Nederland te laten rijden. Elk konvooi zal uit twee en maximaal drie combinaties bestaan. Deze zijn via elektronische weg aan elkaar gekoppeld waarbij het achterste voertuig de voorste volledig automatisch volgt zonder dat daar de inbreng van de chauffeur voor nodig is.”
TNO enthousiast
TNO laat op zijn website weten enthousiast te zijn over de ontwikkeling van Truck Platooning. “Truck Platooning is dé toekomst voor het vrachtvervoer. Transportbedrijven profiteren van een lager brandstofgebruik en verbeterde (chauffeurs) productiviteit. Terwijl de samenleving profiteert van minder ongevallen, veiliger verkeer, minder drukke wegen, en een verminderde CO2-uitstoot.”
Redactie LogistiekProfs