De Nederlandse consument geeft in aanloop naar kerst voor 5,5 miljard euro uit bij webwinkels. Die schatting maakt Adobe op basis van calculaties. Onze zuiderburen zouden zo’n 2,7 miljard euro besteden in de maand van Kerst en Sinterklaas.
Het bedrijf analyseerde verspreid over Europa het bestel- en bezoekgedrag aan duizenden websites. Die data verkreeg het vanuit zijn analyticsactiviteiten. De schatting wordt gemaakt over december, waardoor Adobe het overgrote deel van de Sinterklaasaankopen via internet mist.
14 december wordt in Nederland (149,6 miljoen euro omzet) en België (81 miljoen) voorspeld als de drukste e-commercedag. De gemiddelde uitgave per persoon op die dag is respectievelijk 9,39 en 8,57 euro. De gehele maand december is goed voor ongeveer een vijfde van jaaromzet van webwinkels.
Social media
Opvallend is ook de rol van social media die Adobe opmerkt. “Social media zijn een belangrijk kanaal voor het zoeken van productreviews; steeds meer consumenten gebruiken social media om uit te vinden wat de beste producten van dit jaar zijn,” schrijft het bedrijf. “Bijna de helft van de respondenten in het Verenigd Koninkrijk (45%) en Frankrijk (48%) geeft aan dat productreviews een van de twee belangrijkste beïnvloeders is bij het overwegen van een grote aankoop. In Duitsland zoekt zelfs twee derde van de consumenten productreviews op voordat ze een aankoop doen.”