Nederlandse consumenten zijn kritisch. Ze sturen vaak
online aangekochte producten terug en behoren daarmee tot een van de koplopers van
Europa. Zo’n 36 procent van alle online orders gaan retour. Onze Oosterburen sturen
hun spullen nog vaker terug. Dit gebeurt in 41 procent van de gevallen.
Landen waar veel minder
pakketten worden teruggestuurd zijn Groot-Brittannië (32%) en de Scandinavische
landen (27%). Dat blijkt uit cijfers van E-commerce Europe van PostNord, dat de
Zweedse en Deense markt bedient. Het bedrijf hield een enquête onder 11.000
Europeanen.
De Britten bestellen het meest online. De jaarlijks
omzet was 51,3 miljard euro. Duitsland is nummer twee met 44,2 miljard euro.
Nederland staat zevende op de Europese ranglijst met een jaarlijkse omzet van
7,4 miljard euro. Daarbij besteden Britten gemiddeld 1.028 euro per shopper per
jaar. In Nederland is dat bedrag aanzienlijk lager: 558 euro. Polen besteedt
het minste geld online, slechts 205 euro. Met dat bedrag staat het land onderaan
de ranglijst.
Hoge dichtheid
Omdat ons land minder inwoners heeft dan de meeste
andere Europese landen, doen wij het omrekent erg goed op de online markt. Samen
met Denemarken en Noorwegen gaat ons land aan kop. 88 procenten van de
Nederlanders shopt wel eens online net 1 procentpunt meer dan Groot-Brittannië
en Duitsland. Italië heeft de weg naar de online winkels nog niet gevonden.
Slechts 54 procent van de Italianen bestelt online.
Eisen aan de levering
Nederlanders stellen hoge eisen aan de levering van de
pakketten. Vooral de levertijd is belangrijk. Hoe sneller hoe beter is daarbij
het device. Een leveringstijd van een a twee dagen is voor 32 procent van de
Nederlanders acceptabel. Andere landen nemen ook genoegen met een langere
levertijd. In Scandinavië is zes dagen of meer zelfs binnen de marge.
Trend
Een trend van de afgelopen tijd is volgens NordPost dat
er meer pakketten worden besteld waarbij de bestelling vanuit het buitenland
moet komen. Het aantal online shoppers uit Europa dat afgelopen jaar over de
grens shopte steeg met elf miljoen. Een stijging van maar liefst 8 procent.
Redactie LogistiekProfs