Consumenten laten hun pakketje liever thuis bezorgen dan dat ze deze afhalen bij een ophaalpunt. In een enquête laat een grote meerderheid van de Europese online shoppers weten weinig interesse te hebben in ‘click&collect’. Bij dat concept bestelt de
consument online om de bestelling uiteindelijk ergens anders op te halen.
Uit Europees onderzoek van Forrest Research blijkt dat 70 procent van de Nederlandse ondervraagden nooit of vrijwel nooit gebruik maakt van een ophaalpunt. Slechts elf procent van de Nederlanders die
wel eens wat besteld op het internet haalt dit zelf op bij een opleverpunt naar
keuze indien deze wordt aangeboden.
Europees
gemiddelde
Het Europese gemiddelde van de consumenten die totaal geen
behoefte hebben om bestelde orders zelf te moeten ophalen ligt op 46 procent en
37 procent doet dit soms of frequent. Het Nederlandse cijfer van de
‘thuisbezorgers’ ligt zodoende ver boven het gemiddelde en van de zelfophalers
zwaar onder het Europese gemiddelde. Onze Oosterburen uit Duitsland zijn daarbij
baas boven baas; zij zien helemaal geen brood in het online bestellen en offline
ophalen.
Grote vraag
geeft problemen
Onlangs liet lector Walther Ploos van Amstel lector City
Logistics aan de VU in Amsterdam weten dat hij op korte termijn
een probleem in de markt voorspelt. E-commerce viert hoogtijdagen, wat ervoor zorgt dat leveranciers de bezorgingen niet meer
aankunnen. Zij treffen vaak niemand thuis aan, wat weer extra geld kost. Hierdoor moet
er naar oplossingen moet worden gezocht voor een goede afstemming van het
bezorgen van pakketten. Click&Collect is volgens Ploos van Amstel juist een
mogelijke oplossingen voor dit probleem.
Redactie LogistiekProfs