Nederlandse vrachtwagens gaan vaak de grens over. De Nederlandse vervoerders zijn, op Polen na, de koploper in het aantal grensoverschrijdingen, blijkt uit cijfers van het CBS. De ritten over de grens door Nederlandse vrachtwagens is goed voor ruim dertien procent van al het Europese vervoer.
Poolse vrachtwagenchauffeurs zijn goed voor ongeveer achttien procent van de grensoverschrijdingen. De Nederlandse vrachtwagens bezochten het buitenland 7,4 miljoen keer. Duitsland en België waren daarbij de favoriete bestemmingen gevolgd door Frankrijk en Groot-Brittannië. Ruim 80 procent van de ritten naar het buitenland gingen naar onze Ooster- en Zuiderburen.
Onderzoek
Het CBS schrijft over het eigen onderzoek: “Europese wegtransporteurs maakten in 2014 dagelijks gemiddeld 158 duizend internationale ritten met lading, waarbij ze één of meerdere Europese grenzen passeerden. Nederlandse wegvervoerders reden ruim dertien procent van deze ritten: 21 duizend. Alleen de Poolse truckers maakten meer internationale ritten per dag: 28 duizend.” Ondanks dat het buitenland ver klinkt, waren de ritten vaak niet heel lang. “Nederlandse trucks die internationaal rijden leggen relatief korte afstanden af. Van de ritten vanuit Nederland ging ruim 60 procent niet verder dan 300 kilometer. Bij drie op de tien internationale ritten was de ritafstand kleiner dan 150 kilometer.”
Grenscontroles
Als de grenzen in het Schengengebied weer worden gesloten, zou dat veel hinder opleveren voor Nederlandse transporteurs. Daarnaast gaat dit extra oponthoud veel geld kosten. De Europese problemen met vluchtelingen zorgt inmiddels al voor extra controles en oponthoud. Brancheorganisaties TLN en EVO pleiten zodoende al voor een regeling waarbij vrachtwagens mogen doorrijden en willen zodoende spoedig in gesprek met de overheid.
Redactie LogistiekProfs