Albert Heijn heeft zijn zevende Home Shop Center (HSC) in gebruik genomen. Het pand in Bleiswijk gaat 40.000 bestellingen per week verwerken. De extra capaciteit is nodig, want de grootgrutter hoopt met de introductie van splinternieuwe bezorgservice AH Compact een nieuwe, snelgroeiende markt aan te boren.
Het hypermoderne HSC in Bleiswijk heeft een oppervlakte van 20.000 vierkante meter en biedt werk aan 1.000 extra medewerkers. Oorspronkelijk stond de opening van het e-fulfilmentcentrum gepland voor eind 2020. Door forse online groei besloot Albert Heijn die datum naar voren te halen. “Om onze klanten zo goed en snel mogelijk van dienst te zijn, hebben we onze bezorgcapaciteit versneld opgeschroefd”, aldus CEO Marit van Egmond.
De supermarktketen heeft zijn bezorgcapaciteit in een jaar tijd verdubbeld. Eind vorig jaar opende het in Amsterdam een vijfde HSC, gevolgd door een locatie in het Gelderse Oosterhout. De drie locaties zijn goed voor 4.000 extra banen.
Bezorgservice voor kleine huishoudens
Gelijktijdig met de opening van het nieuwe HSC lanceerde Albert Heijn vandaag ook een nieuwe bezorgservice voor kleine huishoudens: AH Compact. Daarmee mikt de grootgrutter op de snelgroeiende markt voor één- en tweepersoonshuishoudens. Van Egmond: “Met name gezinnen met kinderen en bedrijven bestelden in de afgelopen jaren veelvuldig online. We zagen echter een toenemende belangstelling bij kleine huishoudens – jong en oud. Daarvoor hebben we nu AH Compact ontwikkeld.”
Aparte app
De zogenoemde ‘kleine huishoudens’ bestellen hun boodschappen voortaan via een aparte AH Compact-app. Zij kunnen kiezen uit een assortiment van 5.000 boodschappen. Er geldt een minimum bestelbedrag van 35 euro. De supermarktketen bezorgt de boodschappen gratis thuis. Er is een beperkt aantal bezorgmomenten per week; klanten kunnen uit zes tijdslots in de avond kiezen, of twee in de ochtend.
AH Compact start in Haarlem. Bij belangstelling van andere steden breidt Albert Heijn het verzorgingsgebied uit.