Na drie jaar onderhandeling heeft het Europees Parlement groen licht gegeven voor invoering van het Mobility Package. Dit betekent dat de transportsector de komende jaren te maken krijgt met nieuwe Europese regels voor rij- en rusttijden, cabotage en detachering.
Met het Mobility Package wil de Europese Commissie onder meer postbusbedrijven tegengaan, een einde maken aan systematische cabotage en de werkomstandigheden van chauffeurs in het internationaal transport verbeteren.
Volgens de nieuwe regeling moeten transportbedrijven ervoor zorgen dat chauffeurs die internationaal rijden regelmatig naar huis kunnen terugkeren (afhankelijk van het werkschema, elke drie of vier weken). Voor de wekelijkse rusttijd die niet thuis kan worden doorgebracht moet het bedrijf accommodatie betalen. Deze mag niet meer in de cabine worden doorgebracht.
Om grensoverschrijdend vervoer te registreren en fraude aan te pakken, wordt de smart tachograaf 2 ingevoerd. Transportbedrijven moeten verder kunnen aantonen dat hun operationele activiteiten vooral plaatsvinden in hun thuisland.
TLN heeft alle relevante wijzigingen in een overzicht geplaatst. De brancheorganisatie is blij dat er na jaren onderhandeling duidelijkheid is over de wijzigingen in regelgeving, al beschouwt het niet alle veranderingen als positief. De nieuwe regels worden verspreid over meerdere jaren ingevoerd.
De vernieuwde rij- en rusttijden gaan als eerste in, naar verwachting in september.