Online bestelde producten worden vaak in veel te grote dozen verpakt. Dat is de belangrijkste conclusie uit een enquête onder 5000 verpakkingsprofessionals. De respondenten constateren dat webwinkels bestellingen nog altijd in te grote dozen stoppen.
Bezoekers van verpakkingsbeurs Empack werd gevraagd naar de trends, frustraties, toekomst en innovaties binnen de verpakkingsbranche. De respondenten waren tevreden over de toename van milieuvriendelijke verpakkingen. Ook zou het verpakkingsproces tegenwoordig een stuk duurzamer verlopen.
Lees ook: 11x overdreven verpakkingen van Amazon
Webwinkeliers verpakken te groot
Vooral in online retail zijn er nog grote stappen te maken op het gebied van verpakken. Meer dan één op de drie verpakkingsprofessionals ergert namelijk zich aan het gebruik van te grote verpakkingen. In deze sector versturen webwinkeliers de producten in grote dozen, met veel vulmateriaal zodat de artikelen niet schuiven en beschadigen. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, menen de respondenten. “Het is verleden tijd dat een potlood wordt verstuurd in een doos van 40 bij 40 bij 40 centimeter”, luidde één van de reacties. Volgens 37 procent van de ondervraagden is dit een probleem waar makkelijk een oplossing voor te vinden is.
Deelnemers
De enquête werd onder 5000 bezoekers van verpakkingsbeurs Empack gehouden. Deze verpakkingsbeurs wordt dit jaar van 12 tot 14 april in de Jaarbeurs in Utrecht georganiseerd.
Redactie LogistiekProfs