Op de eerste beursdag ontmoette ik in de wandelgangen een consultant die een tijd lang uit de logistiek was weggeweest en nu voor het eerst weer de Logistica bezocht. “En, heb je nog wat interessants gezien”, is de standaard vraag die velen – en ik dus ook – in zo’n geval stellen. “Dat valt me tegen. Ik zie weinig innovatie”, luidt bijna altijd het antwoord. Ik moest hieraan denken tijdens de uitreiking van de Logistica Award.
Inderdaad, wie een vlot rondje langs de stands loopt, ziet op het eerste gezicht weinig nieuws. De heftruck, pallet en barcode zijn allemaal al tientallen jaren geleden uitgevonden. Ook recentere technologische doorbraken zoals spraakherkenning en shuttles zijn zeker alweer een jaar of tien gemeengoed in de logistiek. Is er dan helemaal niets nieuws te zien op de beurs? Natuurlijk wel, alleen moeten we daarvoor wat beter kijken.
Innovatie is steeds minder zichtbaar in de hardware die op de beurs ten toon wordt gesteld. Innovatie zit ‘m vandaag de dag in slimme combinaties van bestaande technieken en in slimme algoritmes die machines en robots aansturen. De robot van Inther die razendsnel vervoersdocumenten aanbrengt op dozen is niet bijzonder. Wel de techniek die daaraan voorafgaat en op het juiste moment tot vier vervoersdocumenten uitprint, buffert en in een seal samenbrengt. Een proces dat nu nog handwerk vereist, kan daarmee volledig worden geautomatiseerd. Niet vreemd dat deze innovatie in de strijd om de Logistica Award de meeste stemmen vergaarde van het publiek.
Zie ook: Bekijk hier het LogistiekProfs beursjournaal
Machines die dozen op maat maken, bestaan ook al langer. Maar dat zijn machines die dozen op maat snijden of dozen maken waarin de producten alsnog handmatig moeten worden ingestopt. Geen enkele machine gaat zover als de CVP-500 van Neopost, die razendsnel producten inpakt zonder karton en ruimte te verspillen en zonder een beroep te doen op de mens. Deze innovatie, terecht winnaar van de Logistica Award, heeft de potentie om een einde te maken aan de lange rijen inpaktafels die de moderne e-commerce-magazijnen nu nog ontsieren.
Over één of twee Logistica’s zullen we de eerste robots zien die op orderpickstations één van de laatste resterende manuele logistieke processen overnemen. De technieken daarvoor bestaan al, denk aan de nieuwe generatie robots die snel nieuwe taken kunnen aanleren en de nieuwe generatie grijpers die elk producten kunnen oppakken zonder ze te laten vallen of fijn te knijpen. Het wachten is op de slimme algoritmes die de beelden van vision-systemen razendsnel kunnen verwerken en daardoor ook de grote diversiteit van artikelen in magazijnen efficiënt en effectief kunnen verwerken. Die innovatie is niet zichtbaar, maar wel cruciaal voor het succesvol inzetten van robots in orderpickprocessen. Dat de eerst Dutch Material Handling Thesis Award dinsdagmiddag is uitgereikt aan een student die een nieuw algoritme voor shuttlesystemen heeft ontwikkeld, zegt genoeg.
Het Scala Logistica in hal 12 is de locatie waar de vaak verborgen innovatie het best zichtbaar wordt gemaakt. Op het eerste gezicht lijkt op dit scala niets nieuws te zien: agv’s die pallets verplaatsen en magazijntrucks die worden ingezet voor orderpicking. De beelden op de grote schermen die op dit scala hangen, brengen echter fraai in beeld wat tegelijkertijd te zien is op de displays van deze magazijntrucks. Dan wordt bijvoorbeeld duidelijk hoe de magazijntrucks slim naar de volgende picklocatie worden gestuurd en hoe de triple-scale vorken van Ravas – de derde genomineerde voor de Logistica Award – op slimme wijze orderpickfouten voorkomen.
Ik hoop de komende dagen nog vele bekenden uit de logistiek tegen te komen. Ongetwijfeld zal ik dan weer vragen wat hen is opgevallen op de beurs. Wie dan nog steeds antwoordt dat hij niets nieuws heeft gezien, moet toch echt beter leren kijken. Ik zal ze naar de Scala Logistica’s sturen.
Marcel te Lindert – journalist logistiek en supply chain