Outsourcing van transport en warehousing is inmiddels gemeengoed geworden in de logistiek. Niettemin kiezen sommige bedrijven voor de omgekeerde weg en besluiten ze om de logistiek weer zelf te doen. Tijd dus voor een goed debat tijdens de Logistica over insourcing of outsourcing van logistiek. Eén van de thema’s tijdens dat debat is outsouring als instrument voor ketenoptimalisatie. De meeste bedrijven zijn in outsourcingstrajecten te veel intern gericht.
Iets meer dan de helft van al het geld (51 procent) dat het bedrijfsleven uitgeeft aan transport, gaat naar logistiek dienstverleners. Als het gaat om warehousing wordt 36 procent van het daarvoor beschikbare budget uitgegeven aan logistiek dienstverleners. Deze cijfers uit de ‘2015 Third Party Logistics Study’ laten nog maar eens zien dat outsourcing van logistiek gemeengoed is geworden.
De belangrijkste reden voor outsourcing van transport en/of warehousing zijn ongetwijfeld kosten. Logistiek dienstverleners hebben er hun kerncompetentie van gemaakt, beschikken over efficiënte netwerken, processen, systemen en middelen en zijn daardoor vaak goedkoper. In ieder geval zorgt outsourcing ervoor dat verladers hun vaste kosten kunnen verlagen en hun balans opschonen. En soms is outsourcing zinvol omdat dienstverleners het sneller of beter kunnen.
Vooral intern gericht
De meeste bedrijven maken een zorgvuldige afweging voordat ze besluiten hun transport en/of warehousing te outsourcen. Terecht, want als het besluit eenmaal is genomen, is de omgekeerde weg – insourcing dus – een stuk lastiger. Probeer maar eens aan een CFO uit te leggen dat je wilt stoppen met de logistiek dienstverlener en weer zelf wilt investeren in warehouses, stellingen, vrachtauto’s, heftrucks en medewerkers. Knappe jongen die daarvoor de handen op elkaar krijgt.
Jammer genoeg zijn de meeste bedrijven bij outsourcingstrajecten alleen intern gericht. Ze kijken vooral naar hun eigen processen en kosten. Hoe doen we het nu, wat zijn onze eigen prestaties, hoeveel kosten moeten we daarvoor maken en hoe verandert dat allemaal als we straks een dienstverlener inhuren? Ze laten daarmee grote kansen liggen om met behulp van innovatieve concepten hun supply chain structureel te verbeteren en hun klanten beter te bedienen.
Bundelen van stromen
In de foodsector bijvoorbeeld zijn de afgelopen jaren initiatieven ontstaan om de goederenstromen van levensmiddelenproducenten richting supermarktketens te bundelen. Nu maken al die producenten vaak nog hun eigen afspraken met supermarktketens over het aanleveren van producten zonder die af te stemmen met de logistiek dienstverlener. Het resultaat is dat deze dienstverlener in opdracht van verschillende producenten vaak meerdere keren per week of per dag met halfvolle vrachtauto’s bij de dc’s van supermarktketens staan.
Als deze producenten die van dezelfde logistiek dienstverlener gebruik maken, meer onderling samenwerken, profiteert iedereen in de keten. Ze kunnen bijvoorbeeld hun levertijden aan de dc’s van supermarktketens op elkaar afstemmen en gezamenlijk aan de supermarktketens vragen om voortaan volle vrachtauto’s met hun producten te bestellen. Outsouring wordt dan een instrument om de hele keten te optimaliseren, juist door optimaal te profiteren van de synergie met de andere opdrachtgevers van de dienstverlener.
De logistiek dienstverlener profiteert daarvan omdat die zijn beladingsgraad kan verhogen en zijn vrachtauto’s efficiënter kan inzetten. Supermarktketens profiteren omdat het aantal vrachtauto’s aan de docks afneemt en tegelijkertijd de leverfrequentie per product omhoog gaat. Daardoor stijgt de beschikbaarheid terwijl de veiligheidsvoorraden omlaag kunnen. De producenten profiteren omdat ze hun klanten beter bedienen en minder kosten maken.
Debat tijdens Logistica
Outsourcing als instrument voor ketenoptimalisatie is één van de thema’s bij het debat over outsourcing versus insourcing van logistiek tijdens de Logistica. Deelnemers aan dit debat zijn Hans Groen, adviseur supply chain & performance management, en Robert van der Waal, director logistics operations van Samsung Electronics. Groen is één van de kennisprofs van LogistiekProfs en heeft onlangs een goed gelezen blog over outsourcing als supply chain strategie geschreven. Van der Waal maakte naam met zijn tegendraadse oplossing om te kiezen voor insourcing in logistiek.
Beide deelnemers geven hun visie op insourcing versus outsourcing en gaan met elkaar en met het publiek hierover in discussie. Het debat vindt plaats op vrijdag 13 november om 14.15 uur. Plaats van handeling is het LogistiekProfs Theater tijdens de Logistica.
U kunt zich hier inschrijven voor dit debat.
Marcel te Lindert – Journalist Logistiek en Supply Chain