Minister-president Mark Rutte bracht maandag een bezoek aan twee transportondernemers die zijn getroffen door de coronacrisis. Hij was te gast in het Westland bij Lievaart en de Daily Logistics Group. De ondernemers informeerden hem over het wegvallen van werk.
Beide bedrijven gaven de premier inzicht in de huidige situatie bij hun bedrijven. Van de 58 vrachtauto’s die transportbedrijf Lievaart telt staan er nu 40 stil. Het bedrijf vervoert bloemen naar Italië, maar na het instellen van de quarantaine in dat land ligt het bloementransport volledig stil. De transporteur kon zijn chauffeurs een paar weken inzetten voor het transport van levensmiddelen tijdens de hamsterpiek bij grote supermarktketens. Ook stuurde Lievaart zelfs lege vrachtwagens naar Italië om er WC-papier op te halen. Dit waren slechts tijdelijke opdrachten.
Moederdag
Vanwege Pasen is dit voor de transporteur doorgaans de drukste periode van het jaar. Ook rond Moederdag op de tweede zondag van mei is het gewoonlijk erg druk. Lievaart hoopt dat de situatie in Italië het tegen die tijd weer mogelijk maakt bloemen te kunnen leveren. Lievaart deed er naar eigen zeggen zo’n tien jaar over om uit de kredietcrisis van 2008 te komen. Het bedrijf verwacht straks weer tien jaar nodig te hebben om uit het coronadal te kruipen.
Lees ook: Logistics Valley helpt getroffen ondernemers uit Gelderland
Patat voor fastfoodketens
Transporteur Daily Logistics telt 500 vrachtwagens en vervoert diepvriesproducten binnen Europa, zoals patat voor fastfoodketens. De vraaguitval bedroeg de afgelopen weken 50 procent. Het bedrijf verzorgt ook het vervoer voor supermarktketens, dat gewoon doorgaat. De onderneming vestigt haar hoop op het blijvende transport van groente en fruit naar het Verenigd Koninkrijk. Maar verwacht wordt ook dat het transport van zeecontainers met uit Peru geïmporteerde avocado’s af zal nemen.
Rutte gaf tijdens het bezoek zijn complimenten aan de sector en trachtte de ondernemers een hart onder de riem te steken. “Laten we hopen dat we de schade kunnen beperken en het weer allemaal een beetje normaal wordt in Nederland. Daar gaan we aan werken.”
Noodmaatregel verfijnen
TLN-Voorzitter Elisabeth Post, die deelnam aan het werkbezoek van de premier, is positief over de snelheid waarmee het kabinet de tijdelijke Noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW) invoerde. “Het behouden van transportbedrijven en de banen binnen deze sector is cruciaal om Nederland draaiende te houden, ook na de coronacrisis”, aldus Post.
Ze gaf echter aan dat het wel noodzakelijk is de regeling te verfijnen. Bedrijven die onderdeel zijn van een groter concern, hebben soms geen recht op ondersteuning terwijl ze wel in de problemen zitten en hun personeel niet bij andere delen van het concern aan de slag kan. Ook ondernemingen die afhankelijk zijn van één seizoen, zoals de bloementransporteurs, zijn niet geholpen, omdat de berekening voor steun is gebaseerd op een gemiddelde van een heel jaar.