Daarbij worden de files langer dan dat ze ooit zijn geweest. In het afgelopen jaar stond er maar liefst 70 keer meer dan 300 kilometer file. Dat is bijna drie keer zo hoog als eerdere jaren. Achteraan sluiten in de file is daardoor nog gebruikelijker dan voorheen.
Zowel de ochtend- als avondspits eindigt altijd met lange rij auto’s. De vertraging kosten Nederland veel geld. Volgens hoogleraar Transport Bert van Wee van de TU Delft is de jaarlijkse schade ongeveer 3 miljard euro. De trend van de laatste jaren is dat de files steeds langer worden. Dat blijkt uit cijfers van de Verkeersinformatie Dienst (VID).
Stijging in laatste jaren
Sinds 2008 nam de hoeveelheid verkeer af, maar doordat de crisis voorbij is, gaan steeds meer personen meer met de auto. Drie jaar geleden waren er aanzienlijk minder dagen dat er 300 kilometer file op de Nederlandse wegen stond. Sinds dien is het aantal gestegen met 25 dagen in 2013 en 67 in 2015. De VID startte in 2000 met het verzamelen van gegeven over files.
Regen is de boosdoener
Voornamelijk de regen was een grote spelbreker voor het verkeer dit jaar. Het grote aantal regenbuien zorgde voor veel files. Door de afgelopen crisisjaren was er minder verkeer. De langste files waren op donderdag. Maar niet alleen regenbuien en ongelukken veroorzaken files. Afgelopen 26 november stond er een lange file zonder dat er ongelukken waren of regen roet in het eten gooide. Door deze trend verwacht de VID ook in 2016 lange files en waarschijnlijk een nieuw dieptepunt aan files.
Oplossing voor files
De VID meldt op meldt op zijn website dat er gezocht wordt naar oplossingen. “Een deel van de locaties in de knelpuntenlijst van 2015 profiteert komend jaar nog van recente wegverbredingsprojecten, zoals de verbreding van de A1 tussen Amsterdam en Muiden, de A1 tussen Bunschoten en Hoevelaken en de spitsstrook op de A7 tussen Purmerend en Zaandam. Bovendien zal de recente opening van de A4 door Midden-Delfland er voor zorgen dat het doorgaande verkeer rondom Rotterdam zich anders gaat verdelen, zodat de drukte bij knelpunten wat minder zal worden. Dat positieve effect wordt onder meer verwacht op de A13.”
Andere knelpunten
Waar enkele knelpunten worden weggehaald, ontstaan andere. “Het oplossen van een flessenhals zorgt er voor dat verkeer zich in grotere getale stroomafwaarts meldt op een locatie waar voorheen niets of minder aan de hand was. Voorbeelden zijn de knooppunten Gouwe en Oudenrijn op de A12 en knooppunt Rijnsweerd op de A28, die zijn ontstaan na wegverbredingsprojecten op respectievelijk de A12 tussen Gouda en Woerden, de A12 tussen Woerden en Gouda en de A28 bij Amersfoort.” Daarbij ontstaan er meer files buiten de randstad.
Redactie LogistiekProfs