Renault Group kiest voor Exotec-systeem met 191 robots

Logistiekprofs op 15 juli 2024 | 4 minuten leestijd

Renault Group heeft in Villeroy zijn grootste en volledig geautomatiseerde aftersalesmagazijn in gebruik genomen. Het hart van het magazijn is het opslagsysteem van Exotec met 191 robots. Deze Skypod robots vergemakkelijken het werk van de operators, verkorten de doorlooptijd met een factor zes en optimaliseren het ruimtebeslag in Villeroy. 

De magazijnrobots van Exotec onderscheiden zich door hun flexibiliteit en schaalbaarheid bij veranderende productiebehoeften. Het systeem kan in realtime worden aangepast door rekken, robots of transportbanden toe te voegen en is daarmee perfect geschikt voor de dynamische eisen van het dagelijkse werk in de Villeroy-vestiging. De robots van Exotec rijden autonoom dankzij geavanceerde navigatie- en besturingsmogelijkheden. Door hun compacte en flexibele ontwerp bewegen ze snel en efficiënt in complexe logistieke omgevingen, ook in de buurt van werknemers en andere apparatuur. 

Hoe het werkt

Het magazijn van Renault in Villeroy zet op dit moment 191 robots in om het bedrijf te ondersteunen met orderverzameling, inventarisatie, opslag of samenpersing. Hoe de oplossing werkt:

  • Injectie: de pallets die bestemd zijn voor opslag in de fabriek worden geplaatst in Exotec bakken van 60 liter. Deze bakken worden vervolgens getransporteerd door een robot die ze in de opslagrekken plaatst. 
  • Picken: wanneer de bestellingen van klanten binnenkomen, worden de picktaken toegewezen aan de pickstations. Een robot haalt het referentienummer van de bestelde artikelen op en brengt ze naar de pickstations. Deze handeling wordt herhaald voor elk artikel in de bestelling. 
  • Verzending: nadat de items zijn voorbereid, worden de pakketten naar de verzendruimte gebracht, waar ze worden verzegeld en naar de verzendruimte worden gebracht om in vrachtwagens te worden geladen. 

20 minuten

Op zijn hoogtepunt kan de faciliteit bijna 4.000 lijnen per uur voorbereiden met veertien pickstations. De voorbereidingstijd voor een bestelling (van begin tot levering van het pakket tot verzending) is 20 minuten. Voorheen duurde dit 2 uur.  De keuze voor Exotec betekent dat het energieverbruik van de locatie met 30 procent daalt in vergelijking met de traditionele werkwijze, vooral doordat de handlingapparatuur is vervangen door robots die minder energie verbruiken. 

De logistieke site van Villeroy verwerkt momenteel tot 40.000 orderlijnen per dag met 110.000 productreferenties, waarvan 20.000 beheerd door de het systeem van Exotec. Het omvat zowel de nieuwste modellen van de Groep (Scenic, Rafale, enz.) als oudere modellen, waardoor de Groep al haar klanten onderhouds- of reparatieoplossingen kan bieden met een hoge kwaliteitsservice. De nieuwe installatie draagt niet alleen bij aan de verbetering van de werkomstandigheden en de veiligheid van de operatoren in Villeroy, maar beantwoordt ook aan de behoeften en eisen van de klanten van de Renault Group: kortere levertijden voor een steeds efficiëntere dienst na verkoop.   

25 procent meer

“We zijn trots op de samenwerking met Exotec om onze supply chain uit te rusten met Skypod-robots. Dankzij dit systeem en het aanwezige personeel kunnen we het aantal bestellingen met 25 procent verhogen en nog meer streven naar uitstekende klanttevredenheid, wat voor ons een prioriteit blijft”, aldus Xavier Lhors, directeur aftersales logistiek bij Renault Group. 

“We zijn er trots op samen te werken met Renault Group, een belangrijke speler in zijn sector, wiens vertrouwen aantoont dat Exotec in staat is te voldoen aan de complexe en specifieke behoeften van zijn klanten. De flexibiliteit van ons Skypod Systeem, om zich aan te passen aan veranderingen in de productie, is een troef voor spelers in de auto-industrie die op zoek zijn naar meer operationeel comfort en efficiëntie”, zegt Thomas Genestar, managing director voor West-Europa bij Exotec.  

Gerelateerde artikelen