Minister Schultz is geen voorstander van milieuzones, maar vindt dat gemeenten zelf mogen weten of zij milieuzones invoeren om oude bestel- en dieselauto’s te weren. Gemeenten mogen namelijk zelf bepalen welke maatregelen zij nemen tegen luchtvervuiling.
Momenteel heeft alleen Utrecht een milieuzone voor bestel- en personenauto’s, maar in Rotterdam wordt er per 1 januari 2016 ook één ingesteld. Eerder al mochten vrachtauto’s met een dieselmotor van Euroklasse I, II of III de milieuzone in Rotterdam niet meer betreden, maar vanaf het nieuwe jaar mogen ook sommige bestel- en personenauto’s niet meer het centrum inrijden.
Lees ook: Rotterdam gaat milieuzone uitbreiden in nieuwe jaar
Een meerderheid in de Tweede Kamer is hier geen voorstander van. De verschillende milieuzones zouden vooral een last zijn voor burgers en ondernemers die niet weten waar ze met welke auto of bestelbus mogen. Aan de minister van Infrastructeur en Milieu dan ook het verzoek om de zones op te heffen.
Aan dat verzoek geeft de minister echter geen gehoor. De gemeenten die vasthouden aan hun plannen voor een milieuzone staan volgens de minister in hun recht. Wel stelt ze voor dat gemeenten gaan nadenken over slimmere oplossingen om auto’s te weren die veel fijnstof uitstoten. “Je kunt nadenken over andere rijroutes of het sneller verwijzen naar parkeergelegenheden.”
Redactie LogistiekProfs