Singles day verbreekt alle verkooprecords

Logistiekprofs op 16 november 2015 | 2 minuten leestijd

Chinese consumenten hebben tijdens Singles day meer spullen dan ooit online gekocht. Halverwege de belangrijkste koopjesdag in China ging er al voor 9,3 miljard euro over de digitale toonbank, waarmee direct het verkoopbedrag van vorig jaar werd verbroken. In totaal zou het aantal bestellingen met zo’n 130 procent zijn gestegen.

Singles’ Day, dat in het Chinees Guanggun Jie wordt genoemd, is een evenement waarbij, voornamelijk Chinese vrijgezellen feesten organiseren en karaoke zingen. Sinds de e-commerce gigant Alibaba het heeft gebombardeerd tot een evenement waarbij de consument online de beste koopjes kan jagen, schiet de omzet door het dak. De online gigant draaide dit jaar in een uur tijd 3,9 miljard dollar omzet.  

In de VS kent men een soortgelijk fenomeen rondom Thanksgiving: Black Friday en Cyber Monday. Onderstaande tabel laat echter zien dat deze twee verkoopdagen het niet halen bij Singles Day. 

Logistieke uitdaging 
De vele aankopen zorgen ook voor hoofdbrekens op logistiek gebied, want al deze pakketten moeten uiteraard goed en snel worden geleverd. Om alle pakketten af te leveren zijn er 1,7 miljoen pakjesbezorgers nodig, 40 duizend rijtuigen, vijfduizend warenhuizen en 200 vliegtuigen. 


Redactie LogistiekProfs