“De lat voor logistiek ligt zo hoog dat we het met de modernste opslagsystemen en heftrucks niet meer redden. Op dit punt komen slimme IT-systemen in het spel.” Dat stelt Christoph Beumer, ceo van sorterproducent Beumer, tijdens een vooruitblik op de CeMAT. Het opvallende thema van deze internationale vakbeurs die eind mei van start gaat in Hannover: smart supply chain solutions.
De CeMAT, gepland van 31 mei tot en met 3 juni, is traditioneel een vakbeurs waarop heftruckleveranciers en magazijninrichters de toon zetten. Al dat ‘ijzer en wielen’ is vandaag de dag echter niet meer voldoende om een passend logistiek antwoord te geven op de snelle ontwikkelingen in de economie. Meer dan ooit zal de grote internationale beurs in Hannover zich richten op intelligente IT-systemen die de operatie op de magazijnvloer slim en efficiënt moeten aansturen.
Christoph Beumer wijst op het toenemend aantal bedrijven investeert in autonome voertuigen in het magazijn. “Deze kleine, multifunctionele voertuigen zijn veel flexibeler dan de grote, inflexibele magazijnsystemen die we kennen. Stel je bijvoorbeeld een magazijn voor met een vloot van autonome voertuigen die constant met elkaar communiceren en samen beslissen welk voertuig wat doet en welke route door het magazijn rijdt”, vertelt de ceo van Beumer die tevens voorzitter is van de adviesraad van de CeMAT en vicevoorzitter van de Duitse Vereniging van Logistiek is (BVL).
Schaalbare systemen
Beumer geeft aan dat de digitalisering van interne logistieke processen het pad effent voor zeer schaalbare systemen. “Hoewel vandaag de dag slimme IT-systemen al in ruime mate voorhanden zijn, hebben we nog lang niet het maximale uit digitale technologie gehaald. We gaan snel op weg naar een nieuw tijdperk waarin alle goederenstromen worden gecontroleerd door intelligente systemen. Alleen met zeer flexibele IT-systemen zullen we in staat zijn om aan snelle fluctuaties in orderpatronen en andere veranderingen.”
De vraag naar slimme, flexibele systemen komt voor een belangrijk deel voort uit de groei in e-commerce. Over-night delivery is binnenkort niet meer snel genoeg, same-day delivery is hier en daar al realiteit. Een ander ontwikkeling is de toenemende belangstelling voor lean in de industrie, wat onder meer leidt tot minder voorraden en frequentere leveringen. “Dat leidt tot kleinere zendingen. Klanten hebben weinig oog voor de geavanceerde logistiek die hiervoor nodig is. Ze plaatsen zonder problemen twee orders binnen een paar minuten tijd met de verwachting dat die in één zending worden uitgeleverd.”
Nieuwe verdienmodellen
Terwijl de focus in veel supply chains lange tijd was gevestigd op betrouwbare en kostenefficiënte logistiek, groeit nu de vraag naar snelle, schaalbare en flexibele oplossingen. “Digitalisering zal echter meer brengen dan geoptimaliseerde logistieke processen. Deze trend zal hele ketens fundamenteel veranderen en compleet nieuwe verdienmodellen doen ontstaan. Ik heb onlangs een rondgang mogen maken door de start-up scene van Berlijn. Ik kan dat iedereen aanraden. Dat verandert de visie op veel zaken die menig manager in onze sector als onveranderlijk neigt te beschouwen.”
Net als Beumer haakt ook directielid Andreas Gruchow van Deutsche Messe, het bedrijf achter de CeMAT, in op trends als Industry 4.0 en Internet of Things. “Op korte termijn zullen alle ladingdragers, stellingen, material handling componenten, transport systemen en ook goederen zelf intelligent zijn. Dat vergroot de mogelijkheden van bedrijven om logistieke processen flexibeler te maken en beter onder controle te hebben dan nu. Concurreren in de logistiek gaat niet alleen meer over kosten, maar ook over snelheid, accuraatheid, flexibiliteit en beschikbaarheid.”
Verpakkingsbeurs
Om het thema te benadrukken is een deel van de beurs ingeruimd voor logistieke software. Ook in het lezingenprogramma zullen onderwerpen zoals software in de cloud, big data, mobiele oplossingen, netwerk planning, visualisatie en virtualisatie uitgebreid aan bod komen.
Nieuw is ook de samenwerking met Empack, de verpakkingsbeurs die in Hannover een eigen plek krijgt. De CeMAT vindt plaats van dinsdag 31 mei tot en met vrijdag 3 juni. De beurs zal vier dagen lang open zijn van 9.00 tot 18.00 uur.
Marcel te Lindert – journalist logistiek & supply chain