Transport en Logistiek Nederland (TLN) verzoekt België met klem om te wachten met het invoeren van de kilometerheffing. De transportorganisatie zou aanhoudende signalen van klachten van leden hebben ontvangen die niet klaar zijn voor invoering van de heffing.
Op 1 april voeren de drie Gewesten van België kilometerheffing in voor vrachtwagens van meer van 3,5 ton. De vrachtwagens die in België rijden zijn verplicht om een Sattelic on-board-unit (OBU) te hebben. Over de OBU zijn echter veel klachten binnengekomen. Zo kan Sattelic de kastjes niet op tijd leveren en is de OBU nog te instabiel. De OBU’s vallen regelmatig uit of de plaatsbepaling gaat mis. Dat kan leiden tot een verkeerde berekening van de tolkosten.
TLN
heeft een lijst met problemen opgesteld en deze in een brief naar ViaPass gestuurd, de organisatie die door de drie gewesten is opgericht om de kilometerheffing te organiseren en controleren. TLN verwacht niet dat de problemen tijdig zijn opgelost en hoopt daarom op uitstel.
ViaPass maakt zich geen zorgen
Bij ViaPass zijn enkele problemen omtrent de OBU bekend. Aan de Belgische nieuwssite De Redactie laat de organisatie weten dat vrachtwagenchauffeurs inderdaad melding hebben gemaakt van kastjes die de locatie van de vrachtwagen niet precies bepaalden. Hierdoor werd geregistreerd dat zij op een weg reden waarop tolheffing van toepassing was, terwijl ze eigenlijk op een parallelweg zonder tolheffing reden. ViaPass stelt echter dat de positiebepaling wel degelijk precies is. Het schermpje van de OBU zou niet duidelijk genoeg zijn, waardoor vrachtwagenchauffeurs zich onterecht zorgen maken.
Kinderziektes onoverkomelijk
Aan de Belgische website geeft Johan Schoups van ViaPass wel toe dat er sprake is van kinderziektes. “Zoals bij elk nieuw systeem. Als je met zo’n systeem werkt, gaat dat volgens de wetten van de grote getallen. Stel dat in 98 procent van de gevallen alles goed verloopt, dan heb je problemen met 2 procent, omgerekend zijn dat dan zo’n 4.000 problemen.”
Redactie LogistiekProfs